SPISER ØKOLOGISK: Hovedfagsstudent Per Arne Kobbevik, kona Thuy Dalen og sønnen Benjamin på var helgens alternativmesse i Oslo spektrum. – Vi vil leve mer bevisst og fokusere på det livsbejaende, sier Kobbevik.

Uforgjengelighetens marked

Alternativbevegelsen vokser. Hovedfagsstudent Per Arne Kobbevik mener det handler om søken etter noe mer. – Men folk kan bli lurt, sier han.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har forsøkt å finne noe lurt, religionshistorisk å si om dette.

Hovedfagsstudent Per Arne Kobbevik (27) holder ett øye på sønnen Benjamin (2), som valser omkring mellom aurabilder, organiske julelys, og førtiåringer med ringer i nesa og svarte, flagrende gevanter. Det lyder dumpe drønn fra sjamantrommer, røkelsen brenner bak panna, og en orientalsk fløyte skingrer. Alternativmessen i Oslo Spektrum er Europas største.

– Man kan si at dette er religiøsitet på forbrukerens premisser. Det handler om tilbud og etterspørsel. En fellesnevner er at man betrakter ens indre jeg som noe hellig, og at det er en tendens til å psykologisere religion. Man trekker lite skille mellom ens eget sinn og den ytre virkelighet, forteller Per Arne.

Dette er hans fjerde alternativmesse. Hovedfagsoppgaven dreier seg om buddhisme, og han mener interessen for det alternative hjelper ham i arbeidet.

– Siden jeg selv har erfaring med meditasjon, har jeg nok et annet utgangspunkt enn mange andre som skriver om buddhisme. Jeg synes ikke det gjør det mindre akademisk forsvarlig, sier han.

Ifølge Per Arne er det store kontraster mellom klassisk vitenskap og alternativ spiritualisme.

– Selv blander jeg vitenskapelig nysgjerrighet, skepsis og åpenhet for tilbud innen alternativ religiøsitet, sier han.

Ren samvittighet

Kobbevik og kona Thuy Dalen (34) som studerer akupunktur, har med toåringen på fanget funnet et pusterom og spiser økologiske klementiner. For Kobbevik startet det med interesse for buddhisme, og siden med meditasjon. For å holde kontakten med seg selv i en foranderlig verden, som han selv sier.

– Vi setter pris på ro og oppmerksomhet i dagliglivet. Kutte ned på tv-tittinga. Man skal kjenne etter og bli klar over hva man tenker og føler. Leve mer bevisst, og fokusere på det livsbejaende. Men vi er ikke glade i merkelapper, sier han.

Ekteparet sier de skiller seg ut fra andre på grunn av sterk interesse for helse. De skyr energitappende aktiviteter, og sverger til organisk mat. De kjenner seg ikke igjen i folk som bruker små formuer på aurabilder og healingtegninger.

Personlige erfaringer

Kobbevik trekker fram sosiologen Emile Durkheim, som sa at den moderne verden er avfortryllet, at magien er blitt borte. Ifølge Kobbevik kan dette oppsummere den økende oppslutningen om alternative retninger innen både kosthold og spiritualisme.

– Dette er en protest mot vitenskapelig reduksjonisme. Et uttrykk for jakt etter mening og dybde. I dag ser man tendenser til teknifisering og rå kommersialisering av samfunnet. Dette fører til at mange savner en dimensjon i tilværelsen. Mange føler seg nok rotløse og ensomme, sier han.

– Ville det ikke vært enklere å sette seg på kirkebenken en søndag?

– Kirken har jo ikke fulgt med i tiden. Mange finner et svar på viktige, eksistensielle spørsmål i den alternative religiøsiteten, med mindre vekt på dogmer og mer vekt på personlige erfaringer. For disse kan nok alternativ religiøsitet passe bedre enn tradisjonell tro.

Uforpliktende tilbud.

Stephanie Dietrich, førstekonsulent i teologiske spørsmål i mellomkirkelig råd, ser utfordringen.

– Alternativmessen møter mange av det moderne menneskets behov, mener Dietrich.

Hun mener en av de store forskjellene ligger i at messens tilbud er uforpliktende. Alternativmessen krever ikke samme slags tilhørighet som i kirken. Dietrich sier også at man på en slik messe kan velge og vrake i tilbud.

– Det kan man ikke i den kristne kirke, sier Dietrich.

Messeansvarlig Unni Magnussen, fra tidsskriftet «Alternativt nettverk», har imidlertid et annet syn alternativretningen og religion.

– Lite av den alternative retningen handler om religiøsitet, de aller fleste aspektene ved den er religiøst nøytrale. Mange fremhever helse og balanse som de viktigste tingene. Men det finnes også dem som tilber en guru på pidestall, sier Magnussen.

For Kobbeviks kone Thuy Dalen er det nettopp det kroppslige som er det viktigste, og for henne representerer ikke akupunkturen noe alternativt.

– Egentlig kan du si jeg er ganske konservativ! I den vietnamesiske kulturen, som jeg har bakgrunn i, er akupunktur en svært gammel behandlingsform, mens skolemedisinen vesten kjenner til representerer det nye, sier hun.

Kobbevik sier ekteparet er positiv til alternativmessen.

– Men man kan jo spørre om hva som er alternativet til alternativmessen. Det er et godt spørsmål. Og jeg tror ikke jeg kan gi deg noe godt svar.

Powered by Labrador CMS