
Enorm forvirring på fancy T-baner
– Er dere fornøyde med de nye T-banene?

Bjørn Rydmark, informasjonsansvarlig Oslo T-bane
– Ja, det må jeg si.
– Så det er ingenting dere opplever som problematisk med disse?
– Ikke annet enn barnesykdommer. Innstillinger av inventar, justering av bremser, helt naturlige ting i en startfase.
– Burde det ikke vært bedre informasjon om hvordan de nye vognene faktisk fungerer?
– Hva mener du?
– Hvorfor tar det så lang tid fra man har trykket på knappen til døren åpner seg? Jeg opplever det som problematisk at det alltid kommer noen og trykker en gang til etter meg.
– Dette er en tilvenningssak, fordi folk tidligere var vant til at dørene åpnet seg av seg selv. Årsaken er at dørene ikke skal stå åpne for lenge av gangen. Dørene kan ikke åpnes før føreren trykker på en knapp.
– Det kan virke som om store deler av Oslos befolkning tror at man må trykke to ganger for at dørene skal åpne seg. Når så mange sliter med å forstå knappen som skal åpne dørene, burde det ikke vært tydeligere informasjon rundt prosedyren for åpning av dør?
– Vi har overhodet ingen tilbakemeldinger på at dette er et problem.
– Det har alltid vært et irriterende med folk som ønsker å komme på T-banen før folk har gått av. På toppen av dette skal folk slite med en døråpnerknapp som skaper mye frustrasjon og forvirring. Er det ikke på tide at dere tar tak i denne ukulturen på vognene deres? Hva med å ansette kontrollører som kan rydde opp i disse problemene?
– Hovedproblemet er at det finnes en ukultur blant byens befolkning. Denne uhøflighetskulturen er faktisk noe vi opplever som et stort problem, som vi også ønsker å gjøre noe med.
– Jeg leser på hjemmesidene deres at dere har hatt en diktkampanje på vognene siden 1995. Disse diktene skaper visstnok «et pusterom for tanke og refleksjon». Hvorfor kan dere ikke skape litt pusterom foran dørene også?
– Diktkampanjen styres av gamle Oslo sporveier, så det er lite jeg kan gjøre med det.
– Jeg har et forslag til et dikt som kan henges opp ved dørene: «Trykk bare en gang på knappen, og vent før du går av på trappen». Kan dere henge opp noe lignende? Dette ville jo virkelig skapt et pusterom for passasjerene.
– Dette er som sagt ikke mitt ansvarsområde.
– Men kan du i det minste videreformidle diktet mitt?
– Ingen kommentar.
– Dere holder store deler av Oslos befolkning for narr med et komplisert system uten tilstrekkelig informasjon. Det er åpenbart at folk har problemer med å forholde seg til de nye vognene deres. Vil du vurdere din stilling etter dette?
– Nei, problemene du nevner opplever jeg ikke som problematiske. Du får kontakte Ruter.
Universitas forsøkte å få kontakt med Ruter for å høre om folk der ville vurdere sin stilling. Vi ble avvist med «Du har nå kommet til Ruter, vi har dessverre stor trafikk».