NATTÅPENT TILBUD: Prosjektleder Vidar Torbjørnsen tror at man noen ganger kan trenge å lufte tanker og følelser også sent på kvelden. Da kan man ringe den nattåpne Studenttelefonen. – Man skal vite at man ikke er alene.

Rekordmange unge ber om hjelp – Mandag åpnet en nattåpen studenttelefon

– Det handler om korona, ensomhet, bitteliten hybel og fortvilelsen rundt dette, sier prosjektleder for Studenttelefonen. Hjelpelinjen skal være et lavterskeltilbud for studentene.

Publisert Sist oppdatert
@bt: Spent: Prosjektleder Torbjørnsen håper mange vil benytte seg av tilbudet.

– Fellestrekket er at de yngre plages av ensomheten de opplever. Mange har flyttet, sitter for seg selv og blir møtt av sorte skjermer på Zoom.

Vidar Torbjørnsen, prosjektleder for Studenttelefonen

Mental Helse

  • Mental Helse er en medlemsorganisasjon for alle mennesker med psykiske helseproblemer, pårørende og andre interesserte
  • Hjelpetelefon +47 116 123, døgnåpen for alle som trenger noen å prate med
  • Studenttelefon: +47 116 123 (tast 3), telefon og chat er åpen alle dager kl. 17-07:00
  • Tjenesten er gratis, anonym og landsdekkende

Organisasjonen Mental Helse har opplevd økt trykk i antall henvendelser under koronapandemien, og førstkommende mandag åpner de en egen hjelpetelefon og chat for studenter. Prosjektleder Vidar Torbjørnsen sier at de lenge har hatt ønske om å iverksette ordningen.

– Vi gleder oss veldig til å komme i gang og er veldig spent på mottakelsen og hvilken trafikk vi kan forvente. Vi håper at vi blir mye brukt, sier Torbjørnsen.

Studenttelefonen er et gratis, anonymt og landsdekkende lavterskeltilbud for studenter som trenger noen å prate med. Både telefonlinjen og chat vil være åpen klokken 17–07 alle dager, og er dermed et nattåpent tilbud som supplement til studentsamskipnadenes egne ordninger. Utover dette kan man også benytte seg av den døgnåpne Hjelpetelefonen.

Les også: Jusstu­denter med barn krever bedre tilrette­leg­ging: –⁠ Vi trenger hjelp

Dramatisk økning i antall henvendelser

I 2020 handlet 4700 av samtalene på Hjelpetelefonen om selvmordstanker og selvmordsplaner, en økning fra 3000 i 2019. Når det gjelder chat økte antall dialoger angående samme tematikk fra 1750 i 2019, til 10.000 i 2020. Ifølge Torbjørnsen sank gjennomsnittsalderen på chat samtidig fra i underkant av 30 år til 21 år.

– Utav det leser vi at det trolig er svært mange av disse som er i et studieløp, sier han.

– Det handler om korona, ensomhet, bitteliten hybel og fortvilelsen rundt dette.

Han legger til at de får flere henvendelser fra menn på Hjelpetelefonen enn tidligere.

Ensom studenttilværelse

Ifølge Torbjørnsen er det studenter i ulike livssituasjoner som henvender seg til Mental Helse for hjelp. Mange av dem opplever at vanskeligheter de ellers sliter med nå forsterkes.

– Også barn av «curlingforeldre» som har kostet vei for barnene sine, og som kommer ut av videregående skole som glansbilder, kan oppleve å gå på en skikkelig smell, sier Torbjørnsen.

– Fellestrekket er at de yngre plages av ensomheten de opplever. Mange har flyttet, sitter for seg selv og blir møtt av sorte skjermer på Zoom.

Han trekker også frem mangel på struktur som en gjennomgående problematikk, og at den økonomiske situasjonen er en vesentlig utfordring for mange.

– Et annet aspekt er alt det ensomheten kan føre til: depresjon, spiseforstyrrelse, selvskading, selvmordstanker og selvmordsplaner, fortsetter Torbjørnsen.

Les også: Jonas Virtanen går av som styreleder i SiO

Kortere ventetid

– Hvem er det studenten møter i telefonen?

– Man får prate med en god samtalepartner som møter deg på dine premisser. En som skjønner språket og har innblikk i hvordan det er å være student i dag. For oss er det viktig å motivere til å oppsøke hjelp og benytte seg av de nettverkene man har tilgjengelig. Mange gjør ikke det.

– Hvordan vil Studenttelefonen skille seg fra den hjelpelinjen dere allerede har?

– For det første har Hjelpetelefonen et voldsomt trykk hvor kortversjonen er at det alltid er kø, sier Torbjørnsen.

Han forteller at det varierer hvor lenge man må vente på linja, men at det stort sett er syv til ti personer i køen til enhver tid. Studenttelefonen vil imidlertid ha et direkte innvalg ved tast 3, og selv om det er mulighet for kø også her, håper Torbjørnsen at ventetiden vil være kortere.

– Og mens Hjelpetelefonen er en vidtspennende tjeneste, skal de som sitter ved Studenttelefonen ha spot on kunnskap om hvordan dagens studenter har det, samt gode verktøy de kan bruke i møte med innringere.

Torbjørnsen krediterer samarbeidende helsepersonell ved Studentsamskipnaden i både Agder og i Sør-Øst, i tillegg til KoRus Sør som gode veiledere.

Finansieringen satt langt inne, men løsnet mye

Torbjørnsen forteller at Mental Helse lenge har hatt et ønske om å iverksette en egen studentlinje, men at muligheten åpnet seg først ved økt press under koronapandemien og bevilgning av nye midler. Han trekker frem stiftelsen Dam og Bergesenstiftelsen som særlig sentrale aktører.

Da Mental Helse etter et møte med Telemarksbenken fikk tildelt 1,5 million fra regjeringens siste krisepakke til studentene, var prosjektet i havn. Ifølge Torbjørnsen ønsker de forutsigbarhet for studentene, at Studenttelefonen er sikret ut året. Derfor vil de parallelt jobbe med videre finansiering.

Torbjørnsen opplever dialogen med landets studentsamskipnader som god. De har ifølge ham gitt gode tilbakemeldinger på den nye tjenesten og bekreftet at de vil gjøre Studenttelefonen kjent på alle campuser.

Les også: Kraftig økning i strøm­prisen – Student­kol­lektiv fikk regning på nesten 7000 kroner

Powered by Labrador CMS