
Rektorduellen
8. oktober kan du være med å bestemme hvem som blir Universitetets neste rektor. Tre kandidater har til nå bekreftet at de stiller til valg.
Rektorkandidatene:
– Rolv Mikkel Blakar: Prorektor og professor i psykologi. Tidligere dekan ved SV-fakultetet og styrer ved Psykologisk institutt.
– Eivind Osnes: Professor i fysikk og kollegiemedlem. Stiller med styrer ved Filosofisk institutt, førsteamanuensis Camilla Serck-Hanssen, som prorektorkandidat.
– Arild Underdal: Professor i statsvitenskap og tidligere prorektor.
Hva skiller deg fra de andre rektorkandidatene?
Blakar: – Jeg er sittende prorektor, og kan derfor sørge for kontinuitet. Man trenger tid for å få gjennomført noe i en så stor organisasjon som Universitetet. Prorektorstillingen er en veldig god rektorskole. Jeg står midt oppi dagens problemer.
Osnes og Serck-Hanssen: – De prinsipielle forskjellene er nok ikke så store, men det er store forskjeller i forankring og lederstil. Vi har begge solid erfaring fra grunnplanet, noe vi mener er kjernen i Universitetets virksomhet.
Underdal: – Jeg er opptatt av å ta nye grep for å mestre utfordringer. Det skjer fundamentale forandringer i Universitetets omgivelser, så det å kunne takle nye problemstillinger er svært viktig.
Hvordan ser du på å lukke åpne fag ved Universitetet?
Blakar: – Står valget mellom åpne studier og kvalitet velger jeg kvalitet. Norge som nasjon har ansvar for at all ungdom blir tilbudt meningsfylte studier, men alle har ikke krav på å få sitt studium ved Universitetet.
Osnes og Serck-Hanssen: – Vi tror det er feil å stenge fag på grunnplanet. Studenter bør få en anledning til å prøve seg og modnes ved Universitetet. En eventuell utluking bør skje på et senere tidspunkt i undervisningen.
Underdal: – Jeg mener opptaket må begrenses ut fra ressursene de enkelte fag disponerer. Samtidig er det viktig å strekke seg så langt som mulig for å møte etterspørselen etter utdanning.
Hvordan er synet ditt på nye eksamensformer?
Blakar: – Selv om mappeevaluering ikke løser alle problemer, er jeg veldig positiv til å eksperimentere på dette området. Jeg vil legge opp en del rammevilkår, så får de enkelte fag og deres studenter finne ut hvilken evalueringsform som passer best.
Osnes og Serck-Hanssen: – Vi har begge god erfaring med prosessevaluering fra utlandet, men hvor godt det fungerer avhenger av innholdet i mappen. Problemet er at mappeevaluering er ressurskrevende.
Underdal: – Jeg har et svært positivt syn på løpende evaluering, men det må være åpenhet for variasjon. Det er helt klart nødvendig med kontinuerlig tilbakemelding istedenfor bare skoleeksamener.
Hva er de tre viktigste sakene du vil gjennomføre dersom du blir rektor?
Blakar: – Jeg vil legge stor vekt på arbeidet for en bedre studiekvalitet. Jeg vil videreutvikle argumentasjonen for nødvendige ressurser til forskning og undervisning, og dessuten prøve å skape et universitet karakterisert av likestilling.
Osnes og Serck-Hanssen: – Vi vil sikre grunnplanet nok ressurser til at kvaliteten på forskning og undervisning kan bedres. Vi vil knytte tre viserektorer for forskning, internasjonalisering og studier til rektoratet, og sørge for en tettere oppfølging av studentene.
Underdal: – Jeg vil jobbe for en bedre finansiering av Universitetet, spesielt når det gjelder midler til drift og utstyr. Jeg vil bedre studiekvaliteten slik at vi står sterkere i konkurransen om de beste studentene. Jeg vil også jobbe med å bedre Universitetets image utad slik at vi blir sett på som mindre sidrumpa og mer attraktive som arbeidspartner.