
Rektorvalget
8. oktober velges Arild Underdal eller Eivind Osnes til å ta plass i sjefsstolen ved Universitetet.
– Skal undervisningen fortsatt baseres på forskning?
Underdal: – Ja og nei. Vi bør ha et tilbud både til studenter som vil drive forskning og studenter som vil ut i annen jobb etter studiene. Vekten på metodeopplæring og trening i forskningsarbeid kan være noe større i den første gruppen.
Osnes: – En eller annen form for hovedfag må vi beholde, men det er vanskelig å opprettholde et klart skille mellom to studieløp. Vi trenger fleksibilitet.
Ex.phil.
– 85 prosent av studentene i en undersøkelse er misfornøyde med ex.phil. Hva bør gjøres?
Underdal: – Vi må se nøye på både innhold og form. Vi kan også legge den allmenndannende biten av utdanningen senere i studieløpet og kople det bedre til faglige interesser.
Osnes: – Omfanget vil bli mer begrenset på grunn av den endrede gradsstrukturen. Jeg tror også det bør legges senere, og innspill bør komme fra fagmiljøet.
Student eller assisterende rektor
- Kaare Norum ansatte studentpolitikeren Bård Frydenlund som politisk rådgiver da han tiltrådte?I>
Underdal: – Ideen er god, men jeg vil gjerne høre nærmere med Norum om hans erfaringer.
Osnes: – I utgangspunktet ønsker jeg tre assisterende rektorer med hvert sitt spesialfelt, men det er kanskje behov for en allrounder også.
- Blir det ikke mer byråkrati?
Osnes: – Nei, fordi de vil få avgrensede områder, og skal rapportere til rektor.
Medaljens bakside
– Hvor vil dere kutte?
Osnes: – Jeg synes det blir galt å sette grupper opp mot hverandre. Rektoratet må fremstå som en representant for hele Universitetet. Før en eventuelt kutter, må man se nøye på konsekvensene.
Underdal: – Men det er sant at vi må omprioritere noe.
– Burde dere ikke gi noen signaler om hvor det skal kuttes?
Underdal: – Dersom et fagområde får gode skussmål i nasjonale sforskningsundersøkelser, bør man satse på det. Dessuten må store svingninger i studenttall få konsekvenser for budsjettene.
Osnes: – Det er ikke så enkelt. Dersom et fag plutselig får færre studenter kan man ikke alltid kutte tilsvarende uten videre.