
Sjokktall for Idrettshøgskolen
## 94 prosent av de som skulle vært ferdige med hovedfag våren 2003 ble forsinket
## I snitt fullfører fire av ti hovedfagsstudenter aldri
## De to siste årene tok fire av ti grunnfagsstudenter for få eksamener
## Skolen kan tape 1,4 millioner kroner årlig i reduserte bevilgninger dersom trenden ikke snur
– Dette er vi absolutt ikke fornøyde med. Vi akter å gjøre noe med gjennomstrømmingen, sier rektor ved Norges Idrettshøgskole (NIH), Gunnar Breivik til Universitas.
Høgskolen taper store penger på lav progresjon, ettersom det nå gis bevilgninger ut fra produserte studiepoeng. Om trenden ikke snur, vil NIH miste bevilgninger på omkring 1,4 millioner kroner årlig. Dette bekrefter direktør ved NIH Baard Wist.
– Det er ikke uvanlig å bruke fem år på det toårige hovedfaget. Noen bruker sju til åtte, opplyser han.
Nå har styret ved skolen satt ned en arbeidsgruppe som skal jobbe med å forbedre gjennomføringsprosenten.
Blant realister, samfunnsvitere og humanister, til sammenligning, er det 79 prosent som ikke fullfører til normert tid. Bare 11 prosent ved disse fagretningene slutter underveis. Det viser en studie av hovedfagskullene ved de fire universitetene i Norge 1998-2000, utført av NIFU (Norsk institiutt for studier av forskning og utdanning).
For teoretisk
Morten Broks (31) fullførte ikke hovedfag i idrett. Med to år med trenerstudier bak seg, begynte han med friskt mot på graden i 2001. Planen var å søke stipendiat etter hovedfaget. Men motivasjonen falt.
– Mye var veldig kjedelig og teoretisk. Det var fjernt fra det jeg ville drive med – jeg ønsket å drive med praktisk idrett, sier han.
Han var likevel innstilt på å fullføre. Men på vårparten søkte han på redaktørjobb i et motorsykkelblad – og fikk jobben.
– Dæven, der ryker hovedfaget, var det første jeg tenkte.
I tillegg til å være redaktør, jobber han også som hopp- og kombinerttrener.
– Jeg har ikke sjanse til å jobbe med hovedfaget nå, men ønsker å fullføre på sikt. Jeg liker ikke å gjøre ting halvferdig, sier han.
Liberale
Nettopp det at hovedfagsstudenter prioriterer jobb foran studier, er en viktig grunn til frafall og lav progresjon, tror rektor Breivik. Han forteller at en del, spesielt på grunnfag, også slutter i løpet de første ukene, fordi de finner ut at studiet ikke passer for dem. Skolen har dessuten vært liberale i forhold til hvor lang tid du får bruke på studiene, opplyser han.
– Tidligere hadde vi ikke en like klar forpliktelse til å følge opp studentene så de gjennomfører på normert tid. Nå har det blitt mer fokus på gjennomstrømmingen, sier han.
Breivik tror flere vil fullføre med kvalitetsreformen, da skal skolen bli flinkere til å gi oppfølging og veiledning.