
Skilter for en halv million
Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) betaler kjendiskonsulent Ingebrigt Steen Jensen dyrt for å lage skilter til den nye skolen på Grünerløkka.







Kunsthøgskolen har hyret inn Ingebrigt Steen Jensens reklamefirma «Alle gutta» til «bistand i forbindelse med skilting/bruk av informasjonsbærere ved innflytting og samling av KHIO Kunsthøgskolen i Oslo i 2010».
– Dette handler om mer enn skilting. Her er det snakk om hele Kunsthøgskolens verdiplattform, sier direktør ved skolen, Gyri Gardshol.
Prosjektet skal resultere i en såkalt «wayfinding-strategi» til lokalene på den gamle Seilduksfabrikken. I kontrakten forplikter skolen seg til å betale 350 000 kroner for hjelpen. Medregnet moms vil dette beløpet utgjøre i underkant av en halv million kroner. I tillegg kommer teknisk materiell, og eventuelt ekstraarbeid, som skal faktureres fra 1100-1500 kroner per time, pluss moms.
– Jeg synes det er en litt merkelig pengebruk. Men vi får håpe at ledelsen vet hva de bruker penger på, sier studentrådsmedlem Ingvild Holthe Bygdnes.
Konsensus uten alle
Ifølge prosjektleder for byggetrinn 2, Jan Myhr, har skiltingsprosjektet berørt den gamle og intense diskusjonen om identiteten og selvstendigheten til de enkelte delene av skolen, spesielt til skuespillerutdanningen og Kunstakademiet. Studentene ved Kunstakademiet, som utgjør en femtedel av den totale studentmassen, meldte seg i fjor ut av alle formelle organer ved KHiO i protest mot hvordan prosessen ble gjennomført.
– Vi ble ikke hørt, og så derfor ikke noe poeng i å gi organene demokratisk legitimitet ved å delta, sier Benedikte Rønsen, som var en av dem som tok initiativ til utmeldingen fra blant annet Studentrådet.
Skiltprosjektet har omfattet en todagers workshop med ledelsen, inviterte ansatte og én student fra hvert av KHiOs fakulteter. Målet har vært å finne et «felles verdigrunnlag» som hele Kunsthøgskolen kan stå sammen om. Bare denne delen har kostet 125 000 kroner.
– Vi har nådd en veldig positiv konsensus på hva KHiO skal være, sier Ingebrigt Steen Jensen, som arrangerte diskusjonene.
– KHiO var nødt til å bli enige om sin visjon og hva de skal bli berømt for, og det har de blitt. De får nå en merkevareplattform som skiller seg fra det meste jeg har sett i norsk næringsliv, og som tydeliggjør det som er helt spesielt for en kunsthøyskole, sier Steen Jensen.
– Det kan godt være de har nådd en konsensus, når Kunstakademiet ikke er representert. I så fall er det studenter fra Kunstfag som representerer Fakultet for visuell kunst i de formelle organene, sier Rønsen.
– Ikke ressurser til å gjøre dette selv
Universitas skrev sist uke om vedvarende økonomisk rot ved KHiO. Et overforbruk på 3,7 millioner kr i første tertial i år provoserte fram en bekymringsmelding fra Kunnskapsdepartementet (KD). Da Universitas skrev om saken hadde KHiO fortsatt ikke planer om å sette inn tiltak, til tross for at de ble purret av KD.
– Pengene til merkevareplattformen kommer fra en helt annen post på budsjettet, sier direktør Gardshol, som også håper på en ekstrabevilgning på 40 millioner kroner til byggetrinn 2 i oktober.
– Er det verdt å bruke en halv million på skilter?
– Vi må først jobbe oss fram til resultatet, så får vi se i april. Men vi har vurdert at vi ikke har ressurser til å gjøre dette selv, sier Gardshol.
Skiltene skal være ferdige til åpningen av den nye Seilduksfabrikken i april 2010.