Selv om giverviljen var stor nok til å hanke inn over 22 000 kroner, var det mange som ikke ville bidra til kaffeaksjonen som gikk til inntekt for Studentenes Fredspris.

3 av 10 sa nei til solidariske kaffesalg

Over 9 000 ganger valgte studenter å ikke betale én krone ekstra for kaffen under årets kaffeaksjon.

- Det er skuffende at så mange velger å spare den éne krona. Trygve Thorsen, leder for ISFiT

Studentenes Fredspris:

• Studentenes Fredspris blir delt ut annethvert år i forbindelse med ISFiT, og går til en student eller en studentorganisasjon som har utmerket seg i freds- og menneskerettighetsarbeid.
  • Årets vinner var Elkouria «Rabab» Amidane fra Vest-Sahara.

Fra 4. til 18. mars gikk kaffeaksjonen av stabelen ved alle serveringssteder tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo (SiO). I denne perioden var prisen på kaffe én krone dyrere enn vanlig hos kafeene tilknyttet SiO, og pengene gikk til Studentenes Fredspris.

– Det er flott at vi kan styrke Studentenes Fredspris som organisasjon gjennom en solidarisk kaffeaksjon, sier leder i Velferdstinget, Jenny Nygaard.

Selv om giverviljen var stor nok til å hanke inn 22 897 kroner, var det mange som ikke ville bidra. Ved 9 079 salg ble det takket nei til å bidra.

– For å unngå å betale ekstra, måtte man aktivt si fra i kassa. Vi informerte godt om at man kunne slippe å betale den ekstra kronen dersom man ønsket det, forteller nestleder i Velferdstinget, Ingvild Skogvold.

Trygve Thorsen, leder for The International Student Festival in Trondheim (ISFiT), er glad for at Studentenes Fredspris fikk inn så mye penger, men mener at det er litt smålig av de som valgte å ikke bidra.

– Det er skuffende at så mange velger å spare den ene krona, sier Thorsen.

Emil Aas Stoltenberg fra Sosialdemokratene mener at prinsippet om valgfrihet står for sterkt hos majoriteten i Velferdstinget. Han har tidligere argumentert for at man ikke bør kunne velge bort SAIH-tierne som betales sammen med semesteravgiften til Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH).

– I denne saken, som i diskusjonen om SAIH-tierne, er jeg uenig med flertallet i Velferdstinget.

– Bør kaffeaksjonen være frivillig å delta på?

– Nei, jeg synes man bør informere om hvorfor kaffen koster én krone mer, men at man ikke kan ha muligheten til å velge bort denne ene krona. Men det er likevel et uttrykk for god givervilje hos studentene når man får inn nesten 23 000 kroner på kaffeaksjonen, sier han.

Skogvold og Nygaard peker på at det er flertallet i Velferdstinget som har vedtatt den frivillige ordningen som ble gjennomført.

– Frivilligheten øker legitimiteten til aksjonen, hevder Skogvold.

– Og når 23 000 velger å betale er jo det veldig bra, poengterer Nygaard.

Thorsen i ISFiT mener som Stoltenberg at prinsippet om frivillighet bør fjernes.

– I Trondheim har man ikke noe valg under kaffeaksjonen; kjøper man kaffe, koster den én krone ekstra, sier Thorsen.