SLITER: Enkelte mindre idretter kan lide under Velferdtingets krav, mener Gunnhild Digernes, daglig leder i OSI.

Presses til å bli «studenter»

Krav om 80 prosent studentandel ved OSI sine idrettslag tvinger medlemmer til å melde seg opp til eksamen, kun for å få plass på laget.

- Vi kunne aldri opprettholdt et lag i 1. divisjon med kun studenter blant medlemmene, Lars Kristian Hasle, nestleder i OSI-Basket

Studentandel, OSI

• OSI-idrettslag (et utvalg), prosentandel studenter vår 2007 / høst 2007
  • Basketball: 73 % / 66,3 %
  • Dans: 76,9 % / 80, 8 %
  • Elvepadling: 49,3 % / 46,9 %
  • Fotball: 84,5 % / 86,8 %
  • Friidrett: 50 % / 45,7 %
  • Orientering: 28,8 % / 41,7 %
  • Ski og snowboard: 69,2 % / 82,7 %

OSI og studentkrav

• Oslostudentenes Idrettsklubb (OSI) hadde 1857 medlemmer totalt våren 2008. Av disse var 80 prosent studenter.
  • Medlemsmassen hadde da sunket med 200 stykker, mens antallet studenter hadde økt med 1 prosent siden våren 2007.
  • OSI organiserer 30 ulike idrettsgrener, og mottar finansiering og tilgang til anlegg via Studentidretten.
  • Velferdstinget vedtok 19. mars 2007 at medlemsmassen til idrettslag tilknyttet Studentidretten må ha minst 80 prosent studenter.

I fjor høst innførte Velferdstinget i Oslo (VT) et krav om at 80 prosent av medlemmene i alle idrettslagene i Oslostudentenes Idrettsklubb (OSI) må være studenter. Fra våren 2007 til høsten 2007 økte studentandelen i OSI Orientering fra 28 prosent til 41,7 prosent. Hos OSI Ski og Snowboard gikk studentandelen opp fra 69 til 82 prosent.

Tall som disse har skapt en mistanke om at enkelte av medlemmene ved OSI sine idrettslag melder seg opp proforma – det vil si å melde seg opp som student kun for å dukke opp som «student» i statistikken.

OSI Basket skal høsten 2007 ha hatt 66,3 prosent studenter. Lars Kristian Hasle, nestleder i OSI Basket, mener at de reelt studerende på laget i realiteten bare utgjør litt over halvparten av medlemsmassen.

– Vi vet at flere skaffer seg studentstatus for å kunne være medlemmer, innrømmer han.

OSI Basketball er likevel ett av få OSI-lag som har hatt en nedgang i antall studentmedlemmer siden 80-prosent kravet trådte i kraft. Våren 2007 hadde de 73 prosent studenter.

Sliter med å fylle opp

Prosentkravet har bydd på vanskeligheter for de mindre idrettslagene, som generelt sliter mer med å fylle opp plassene. Ifølge Gunnhild Digernes, daglig leder for OSI, er det spesielt vanskelig for idretter som orientering, friidrett og elvepadling å møte kravet, fordi det i disse klubbene kreves mye kompetanse og erfaring.

– OSI Orientering krever blant annet kunnskap til å kunne lage kart, og friidrettsgruppa behøver erfarne medlemmer som kan vedlikeholde KSI-hytta, sier Digernes, og forteller at styret i OSI var sterkt imot 80-prosentkravet.

Hun understreker at det var frykt for å stå alene mot Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) og Studentidretten som gjorde at OSI undertegnet avtalen.

Høyt nivå

Digernes legger til at store idretter som dans og fotball ikke har blitt preget av bestemmelsen, ettersom det generelt er uproblematisk å fylle opp disse gruppene.

Likevel vekker studentkravet bekymring også blant disse – om ikke på grunn av medlemstallet, så på grunn av ferdighetsnivået. I 2006 nådde OSI-Basket kvartfinalen i NM. Lars Kristian Hasle meddeler at det hender personer med gode ferdigheter i basket velges istedenfor studenter.

– Vi kunne aldri opprettholdt et lag i 1. divisjon med kun studenter blant medlemmene.

Kan rase sammen

Hasle i OSI Basket sier at alternativet til oppmelding som student kan være at et helt lag raser sammen.

– Det tar lang tid å bygge opp et lag både sosialt og spillemessig. Mister vi plutselig halve klubben, vil all stabilitet forsvinne.

En tredje ulempe ved studentkravet er økonomisk, skal vi tro Sjur Garaas, økonomiansvarlig i OSI-Elvepadling. Både Garaas og Digernes mener ikke-studentene også bidrar til å holde prisnivået nede for studentene. Ifølge Garaas går inntektene fra kursavgiften i padling, som koster 2600 for studenter og 4000 kr for ikke-studenter, direkte til laget.

Tar tak

Eldar Frøland, styremedlem i OSI Orientering, forklarer imidlertid at klubben har tatt tak i problemet:

– Vi har sendt brev til SiO der vi etterspør et lavere krav enn 80 prosent.

Egil Heinert, hovedstyreleder i SiO, sier at han ikke har sett dette brevet, men mener saken er avgjort, siden avtalen ble bestemt i samråd med OSI.

– SiO har gjort avtalen med OSI, og den skal holdes. De har skrevet under, legger han til.

Både Hasle og Frøland understreker imidlertid at de forsøker å øke antall studenter gjennom konkrete tiltak som å arrangere nybegynnerkurs.

– Det er positivt at vi presses til å jobbe hardere for å få flere studenter inn i klubben, og OSI-Basket krever nå at alle nye medlemmer skal være studenter.

Motsatt effekt

Digernes mener også at OSI skal være for studenter, men synes ikke taket på 80 prosent er en riktig vei å gå.

– Det er leit at kravet som er ment til studentenes beste, fungerer motsatt for enkelte grupper.

Fredrik Refsnes, leder i Velferdstinget, understreker at kravet er til for å beskytte studentene.

– Vi ønsker ikke at studentvelferd skal finansiere ikke-studenter. Lagene har nå hatt tre semestre på seg til å imøtekomme kravet, som skal være innfridd innen våren 2009, sier han.

Refsnes mener at en andel på 20 prosent ikke-studenter er nok til å dekke behovet for erfaring, og tror heller ikke studenter melder seg opp proforma:

– Aktivitetene ved OSI er veldig studentbaserte, og de passer derfor best for ekte studenter, sier han.