FREMMER PROBLEMSTILLINGER: Rektor Geir Ellingsrud spurte Studentparlamentet hypotetisk om det lønte seg å beholde fag med få studenter, forelesere og dårlig forskningsgrunnlag, da han gjestet SP-møtet for å diskutere «Prosess faglige prioriteringer».

Tryggere for tverrfaglige program

Ifølge rektor Geir Ellingsrud vil UiO være et breddeuniversitet. Dermed er neppe de tverrfaglige studieprogrammene truet av «Prosess faglige prioriteringer«.

Publisert Sist oppdatert

– Universitetet i Oslo skal være et universitet der både forskning og undervisning skal stå i fokus, sier rektor ved Universitetet i Oslo (UiO), Geir Ellingsrud.

Torsdag. 15. november var Ellingsrud invitert til møte i Studentparlamentet (SP) ved UiO for å fortelle studentpolitikerne om «Prosess faglige prioriteringer». Studie- og forskningsansvarlig for Studentparlamentets Arbeidsutvalg (SP-AU), Signhild Stave Samuelsen, mener rektorens visitt var oppklarende.

– Jeg tror mange i SP tidligere har oppfattet det som veldig svevende hva «Prosess faglige prioriteringer» egentlig dreier seg om, sier hun.

Ellingsrud opplyser om at UiO ikke har som mål om å være et eliteuniversitet, og viser til UiO sin strategiske plan som beskriver universitetets ambisjon om å ha et bredt studietilbud. Samtidig understreker han viktigheten ved å ha forskningsbasert undervisning.

– Undervisningen tjener på god forskning, og hvis vi først skal gjøre forskning skal den være god, sier han.

Samuelsen uttrykte til Universitas i oktober bekymring for at de tverrfaglige studieprogrammene ville bli integrert i andre fag som en følge av «Prosess faglige prioriteringer». UiO har tidligere signalisert at fag som er godt forankret i forskning, vil prioriteres i prosessen. Dette er ikke tilfellet for de tverrfaglige studieprogrammene. Men etter møtet med rektor er ikke Samuelsen så engstelig lenger.

– Ellingsrud forteller at et fags levekår består av både forskningskvalitet, samfunnsrelevans og fornyelsespotensial. Når han nå gir uttrykk for at de ser på muligheten til å knytte egne forskningsprogrammer til de tverrfaglige studiene, forsvant mye av bekymringen knyttet til deres skjebne, sier hun

Samuelsen er enig med Ellingsrud i at det er vanskelig å argumentere for hvilke fag man bør fjerne hvis dette skulle bli en konsekvens av «Prosess faglige prioriteringer».

– Jeg tror mange er villige til å kjempe for å få beholde fagene sine, og utfordringen blir å finne ut av hvilke kriterier man skal legge til grunn i en slik prosess, sier hun.

Powered by Labrador CMS