
Tryggere for tverrfaglige program
Ifølge rektor Geir Ellingsrud vil UiO være et breddeuniversitet. Dermed er neppe de tverrfaglige studieprogrammene truet av «Prosess faglige prioriteringer«.
– Universitetet i Oslo skal være et universitet der både forskning og undervisning skal stå i fokus, sier rektor ved Universitetet i Oslo (UiO), Geir Ellingsrud.
Torsdag. 15. november var Ellingsrud invitert til møte i Studentparlamentet (SP) ved UiO for å fortelle studentpolitikerne om «Prosess faglige prioriteringer». Studie- og forskningsansvarlig for Studentparlamentets Arbeidsutvalg (SP-AU), Signhild Stave Samuelsen, mener rektorens visitt var oppklarende.
– Jeg tror mange i SP tidligere har oppfattet det som veldig svevende hva «Prosess faglige prioriteringer» egentlig dreier seg om, sier hun.
Ellingsrud opplyser om at UiO ikke har som mål om å være et eliteuniversitet, og viser til UiO sin strategiske plan som beskriver universitetets ambisjon om å ha et bredt studietilbud. Samtidig understreker han viktigheten ved å ha forskningsbasert undervisning.
– Undervisningen tjener på god forskning, og hvis vi først skal gjøre forskning skal den være god, sier han.
Samuelsen uttrykte til Universitas i oktober bekymring for at de tverrfaglige studieprogrammene ville bli integrert i andre fag som en følge av «Prosess faglige prioriteringer». UiO har tidligere signalisert at fag som er godt forankret i forskning, vil prioriteres i prosessen. Dette er ikke tilfellet for de tverrfaglige studieprogrammene. Men etter møtet med rektor er ikke Samuelsen så engstelig lenger.
– Ellingsrud forteller at et fags levekår består av både forskningskvalitet, samfunnsrelevans og fornyelsespotensial. Når han nå gir uttrykk for at de ser på muligheten til å knytte egne forskningsprogrammer til de tverrfaglige studiene, forsvant mye av bekymringen knyttet til deres skjebne, sier hun
Samuelsen er enig med Ellingsrud i at det er vanskelig å argumentere for hvilke fag man bør fjerne hvis dette skulle bli en konsekvens av «Prosess faglige prioriteringer».
– Jeg tror mange er villige til å kjempe for å få beholde fagene sine, og utfordringen blir å finne ut av hvilke kriterier man skal legge til grunn i en slik prosess, sier hun.