HVORDAN LESE: Bendik Fiskås og Henrik William Bazalgette Holst vil gjerne lære en effektiv måte å komme gjennom et stort pensum på.

Studieteknikk i alle fag

Fra høsten av blir det slutt på de sentralt arrangerte kursene i studieteknikk. Fakultetene anbefales å integrere studieteknikk i den ordinære undervisningen.

Publisert Sist oppdatert

Erfaring viser at god studieteknikk hindrer frafall. Studieavdelingen ved Universitetet anbefaler fakultetene å gjøre opplæring i studieteknikk til en integrert del av den ordinære undervisningen og vil tilby alle seminarledere kurs i studieteknikk slik at de kan trekke dette inn i undervisningen.

Dårlig oppslutning

Fram til og med høsten 2004 kunne alle førsteårsstudenter delta på studieteknikkurs koordinert fra sentralt hold, men fra høsten 2005 blir det opp til det enkelte fakultet å sørge for at studentene opplæring i studieteknikk. Synkende deltakelse og den nye rammen med studieprogram som ble innført med Kvalitetsreformen, er bakgrunnen for at det gamle kurset ikke videreføres.

Refleksjon

– Jeg har liten tro på en studieteknikk-pille på begynnelsen av semesteret. Læringsoverføringen fra slike kurs til hvordan man faktisk studerer, er relativt liten, sier Magnus Johan Bliksrud i Oppdragsgruppen ved Pedagogisk forskningsinstitutt som skal koordinere opplæringen av seminarlederne.

I følge ham kan studieteknikk med noen enkle grep integreres i undervisningen:

– Et triks for å undersøke hvordan man leser, kan for eksempel være å be studentene lese en artikkel i pausen og at man diskuterer den etterpå. Da vil man gjøre studentene klar over hvilken fremgangsmåte de velger, men også at det finnes mange andre måter å nærme seg artikkelen på, sier Bliksrud som mener det er viktig å få studentene til å reflektere over egen læring.

– Bortkastet tid

Bendik Fiskås og Henrik William Bazalgette Holst tok begge AFEL-kurset da de begynte å studere, men ingen av dem er særlig fornøyd med det de lærte der.

– Det var ikke mulig å trekke noe konkret ut av det kurset. Det var bortkastet tid, sier Fiskås.

– Jeg var imponert over at Universitetet stilte med et gratis tilbud, men det faglige innholdet var labert, sier Holst.

De er i utgangspunktet positive til den foreslåtte ordningen.

– Hvis innholdet blir mer relevant og praktisk rettet mot eksamen, kan det bli bedre, sier Fiskås.

Powered by Labrador CMS