Tinglyste ikke millionoppdrag

Universitetet gav reklamebyrået Dinamo millionoppdrag uten å tinglyse dette på forhånd.- Ulovlig og uprofesjonelt, sier avdelingssjef i Norsk Lysningsblad.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg innrømmer blankt at vi ikke har tinglyst dette. Jeg trodde tinglysning gjaldt for bruer og dammer og slikt, sier informasjonsdirektør ved Universitetet i Oslo Helge Kjøllesdal.

I siste utgave før jul skrev Universitas at reklameguru Ingebrigt Steen Jensen og reklamebyrået Dinamo er tilbudt en halv million kroner for å utarbeide en profileringsplan for Universitetet. Etter lov om offentlig anskaffelse, skal alle oppdrag og tjenester over 200 000 kroner kunngjøres nasjonalt gjennom Norsk Lysningsblad.

– Universitetet bryter loven. Et slikt forhold kan meldes inn til domstolene, og det er opp til en leverandør som føler seg omgått å gjøre noe slikt, sier avdelingssjef i Norsk Lysningsblad Sven Rinstad, som understreker at tinglysning kan gjøres elektronisk og er helt gratis.

– Det er uprofesjonellt å ikke følge regelverket som man er pliktig til sier Rinstad.

– Hva kan konsekvensen av en anmeldelse bli?

– Man kan oppnå å gi Universitetet en skrape i lakken. Det er vanskelig å vurdere hva slags erstatning man kan kreve for noe slikt, men det er viktig at leverandører reagerer når slikt skjer, sier Rinstad.

Uten konkurranse

Lyser Universitetet aldri ut slike oppdrag?

– Det har ikke vært aktuelt før nå, sier informasjonsdirektør Kjøllesdal.

Etter råd fra et reklamebyrå som har levert tjenester til Universitetet tidligere, fikk tre reklamebyråer presentere sine forslag og gi anbud. Etter dette kom Universitetet frem til at Dinamo var best skikket til å bygge Universitetet som en merkevare.

– Om man ikke har hjemmel for direkte kjøp eller av en annen grunn faller utenfor hovedregelen, så skal oppdragsiveren benytte anbud eller konkurranse med forhandling, og dette skal kunngjøres, sier seniorrådgiver i Handel- og næringsdepartementet Eva Karina Aune.

– Jeg er i hvert fall glad vi hentet inn anbud fra tre, sier Kjøllesdal.

– Hvilke kriterier valgte dere de tre byråene utfra?

– Det var viktig for oss at byrået vi valgte hadde grunnkunnskap om Universitetet og samtidig var gode på merkevarebygging, sier informasjonsdirektør Kjøllesdal.

– Det er ikke opp til oppdragsgiver å bestemme hvem som skal få levere inn tilbud. Det kan finnes leverandører oppdragsiveren ikke kjenner til, men som også skal ha mulighet til å delta i konkurransen, sier avdelingssjef i Norsk Lysningsblad Sven Rinstad.

Dinamo ønsker ikke å kommentere saken.

– Dette er en sak der vi bare må henvise til kunde. Vi har ingen annen kommentar enn at dette er en sak som hører hjemme der når det gjelder relevante uttalelser, sier daglig leder i Dinamo PR Bergly Lund Grønning i en tekstmelding.

Powered by Labrador CMS