To dagers varsel før Dinamo-møte
Reklameselskapet Dinamo innkalte ressursterke studenter til samtale om Universitetet. Fristen var på to dager og tre studenter møtte opp.
– Dette er for dårlig i en stresset studenthverdag, sier redaktør av Samfunnsviter\'n Martine Aurdal.
Hun var en av de tre som sist torsdag deltok på Dinamos møte. Opprinnelig ble over 20 studentforeninger kalt inn for å møte Tone Ringstad fra Dinamo og prosjektleder for Profileringsprosjektet på Universitetet i Oslo, Birgitte Blom. Sistnevnte ser ikke problemet med at invitasjonene kom så sent.
– Vi har ingenting å beklage. Det var en sjanse å ta å sende ut mail så sent, men det kan uansett være vanskelig å samle studenter som har forelesninger til forskjellige tider, sier Blom.
Hun mener at oppmøte kunne være det samme om studentene hadde fått to ukers varsel.
Høytsvevende
Det var en glissen forsamling som hørte Ringstad fortelle om grunnleggende verdier knyttet til Universitetet. De fremmøtte svarte også på 125 spørsmål i en undersøkelse.
– De som ikke møtte får spørreskjemaene tilsendt i posten. Hensikten med møtet var først og fremst å gi oss en mulighet til å informere litt om prosjektet. Dessuten ville vi gi disse foreningene anledning til å uttale seg, sier Blom.
Foruten at det var så få andre som møtte opp reagerte Martine Aurdal sterkt på presentasjonen Dinamo ga av prosjektet.
– Den besto av høytsvevende reklamebyrå-språk som nok går over hodet på den jevne student. Språket de bruker samsvarer ikke med Universitetets identitet, sier Aurdal.
Mer konkretisering
– Mitt inntrykk er at studentene er positive til prosjektet. Folk som er tilknyttet Universitetet føler at dette angår dem, sier prosjektleder Blom.
– Hvordan reagerer du på kritikken om at dette er høytsvevende reklamebyrå-språk?
– Det får være Aurdals mening. Folk uttrykker seg forskjellig, og for meg er ikke det et problem. Det vi derimot kan være oppmerksomme på er språket vi bruker ved Universitetet og hvilken virkning det har på folk, sier Blom.
Aurdal mener at det er mer konkrete tiltak som trengs for å få profilert Universitetet positivt utad.
– Folk må bli gjort mer oppmerksomme på hva en universitetsutdannelse er og hva den kan brukes til, sier Aurdal.