Gratis cola? Ikke tillatt!

Uærlig verving til ideelle organisasjoner

Uten tillatelse har et profesjonelt byrå solgt støttemedlemskap for Amnesty på Blindern. Medlemsskapene kostet opp til 3 600 kroner i året, og selgerne opplyste ikke om at det finnes studentmedlemskap til 175 kroner i året.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en glipp, sier markedssjef for Amnesty i Norge Lasse Imrik.

I tre uker har betalte selgere på Frederikkeplassen solgt støttemedlemskap til Amnesty og Kirkens Nødhjelp. Dette visste ikke Amnesty sentralt noe om, selv om det er deres kampanje.

– Meningen var at de skulle selge støttemedlemskaper på offentlige steder som i Bogstadsveien, ikke inne på Universitetet og høgskoler, sier Imrik, som i går satte en stopper for salget på Frederikkeplassen.

Selgerne ba studenter om å kjøpe avtalegiroer der de valgte å gi hundre, to hundre eller tre hundre kroner i måneden. Det vil si 1200, 2400 eller 3 600 kroner i året. Selgerne opplyste ikke om studentmedlemskap i Amnesty, som er det vanlige tilbudet for studenter og som koster 175 kroner i året.

Visste ingenting

Universitas ringte Amnesty Blindern og opplyste om selgernes praksis.

– Oi, dette var litt dumt, de burde så klart opplyst om studentmedlemskap, sier student Ingvild Ofstad.

Hun er markedsansvarlig i Amnesty Blindern, og opplyser at det ikke er slike metoder de bruker for å verve folk.

– Vi vil jo gjerne verve flere medlemmer, men vil også fremme aktivisme og engasjement, sier Ofstad.

Selv er hun blitt stoppet flere ganger av verve-folkene, og fortstår at det kan være irriterende.

– Men noe må Amnesty gjøre, de er helt avhengige av folks bidrag siden de nekter å ta imot statsstøtte.

Ikke lovlig

– Nei Amnesty har ikke søkt om å få lov til å stå her, sier områdeleder ved Universitetet Kjell Sjøberg.

Han opplyser at salg på Frederikkeplassen uansett ikke er lov, og at verving av medlemmer må gjøres av studentorganisasjonene, ikke av eksterne folk.

– Det er veldig vanskelig for oss å følge opp disse reglene, mange vet ikke at de må søke engang, sier Sjøberg.

Han ber de ansatte ved Teknisk avdeling regelmessig sjekke om stands på Frederikke-plassen har med seg tillatelse.

Angrer litt

– Vi var ikke klar over at det ikke var lov. Studenter er engasjerte folk som gjerne vil støtte veldedige saker, derfor trodde vi det var lurt å selge der studenter befant seg, sier svenske Irene Wrikstedt.

Hun er leder for det skandinaviske selskapet Fundraising som har utført vervekampanjen for Amnesty og Kirkens nødhjelp. Selskapet er et datterselskap av et selskap i England med samme navn. Der er det mer vanlig at profesjonelle selgere verver medlemmer til ideelle organisasjoner.

– Vi skal ikke stå på Frederikkeplassen mer, men finnes det er t-bane stasjon i nærheten kan vi kanskje stå der? Vi vil jo gjerne verve studenter, sier Wrikstedt.

– Uten å opplyse dem om studentmedlemskap?

– Kanskje vi skulle sagt det, men det er på en måte ikke det vi skal selge. Men jo vi burde nok sagt det.

Vet selgerne noe om organisasjonen de verver for?

– Å, ja. Vi er veldig opptatt av å gi organisasjonen et bra ansikt utad. Dette er en jobb vi gjør kun for ideelle organisasjoner for å hjelpe dem å få flere medlemmer.

Det var også Fundraising som sto bak vervekampanjen til Kirkens nødhjelp for to uker siden hvor mange av de samme selgerne ble benyttet.

Også Leo Burnett Direkte tropper opp på Frederikkeplassen uten lov. Mandag skulle et lastebillas med gratis cola-light leske vårtørste studentstruper. Men reklamebyrået hadde glemt å be om tillatelse.

– Dere har ikke lov til å stå her og dele ut. Jeg må be dere om å pakke sammen, sa områdeleder Kjell Sjøberg da han fikk rede på hva som foregikk.

– Men det er gratis, prøvde en av Burnett-jentene seg.

– Vi har vært andre steder og delt ut uten problemer, sa en annen.

– Det spiller ingen rolle, svarte Sjøberg.

Nei til gratis utdeling

For å få tillatelse til å dele ut noe på Frederikkeplassen må man sende søknad minst en uke i forveien.

– Det er alt for mange som tar seg til rette, sier Sjøberg.

Han kan imidlertid opplyse at cola-utdelerne ville fått nei dersom de hadde søkt.

– Samskipnaden har enerett på salg av mat på universitetsområdet, og slik jeg forstår det konkurrerer dette med dem. Derfor ville søknaden blitt avslått, sier Sjøberg, og legger til:

– Vi må ha visse regler. Ellers kunne jo alle komme hit og dele ut ting gratis.

Prosjektleder Espen Hareide Nilsen i Leo Burnett Direkte forstår at ikke hvem som helst kan få ta seg til rette Blindern.

– Vi var ikke klar over at man måtte ha tillatelse. Men så lenge vi ikke skulle selge noe, synes jeg det burder være greit, sier Nilsen.

Powered by Labrador CMS