Ønsker splittelse: – Vi vil ha utdanning som fører til utvikling, men vi har ikke lykkes ennå, sier utdanningskonsulent i Sør-Sudan Avelino Androga. Han håper en splittelse av landet kan føre til fred.

Utdanning splitter Sudan

Sudan er i ferd med å deles i to. Landets utdanningssystem er en del av årsaken.

Publisert Sist oppdatert

– Nord-Sudan har manipulert Sør-Sudan og vil ikke at innbyggerene i sør skal være høyt utdannet.

Avelino Androga, utdanningskonsulent i Sør-Sudan.

*Dette er saken:*

  • I 1990 innførte president al-Bashir et utdanningssystem basert på islamske verdier.
  • Makten i Sudan ligger i samlingsregjeringen hvor Nord har politisk kontroll, mens Sør også er representert. Sør har en egen regjering som blan annet tar hånd om helse og utdanning.
  • Som en følge av fredsavtalen i 2005 er det bestemt at engelsk skal være hovedspråket på skoler og universiteter i Sør.
  • I Nord snakker de arabisk, mens de snakker engelsk og forskjellige morsmål i Sør. Sør-Sudan er kraftig underrepresentert i språk og kultur i pensum på skolen.
  • I januar 2011 er det folkeavstemning over om Sudan skal forbli ett land, og det er frykt for ny borgerkrig.

– Nord-Sudan prøver å kontrollere utdanningen ved holde antallet skoler nede. Nord-Sudan har manipulert Sør og vil ikke at innbyggerene i Sør skal være høyt utdannet. Det vil gi innbyggerene i Sør mer makt og føre til krav om menneskerettigheter, sier Avelino Androga, utdanningskonsulent i Sør-Sudan, til Universitas.

Få skoler er ikke det eneste problemet. Sørsudansk kultur blir undertrykket, nesten til det ikke-eksisterende, viser forskning.

– Islams verdisyn og arabisk språk gjennomsyrer utdanningssystemet i den delen av landet som regjeringspartiet i Nord-Sudan kontrollerer, mener Sudan-ekspert og professor ved Høyskolen i Oslo, Anders Breidlid.

I 1990 bestemte President al-Bashir at utdanningssystemet på alle nivå skulle bli basert på islamske verdier. Også de skolene og universitetene i Sør som var okkupert av Nord fikk al-Bashir sitt islamske utdanningssystem, selv om det kun er Nord-Sudan som har høy konsentrasjon av muslimer.

Nå er det endringer på vei og engelsk innføres på skoler og universiteter i Sør.

Uønsket kolonispråk

Som en del av fredsavtalen er det både en samlingsregjering i Nord, der Nord og Sør er representert, og en egen regjering i Sør som blant annet har ansvar for helse og utdanning i Sør. I samlingsregjeringen har det muslimske regjeringspartiet den politiske kontrollen. Etter fredsdsavtalen fra 2005 ble det imidlertid bestemt at engelsk skal være hovedspråket på skoler og universiteter i sør. Dessuten er undervisningsplanene sekulære etter vestlig mønster.

– Sør ser på arabisk som et kolonispråk som de ikke ønsker som undervisningsspråk, sier Breidlid.

Språkendringene har ført til at mange arabisk-talende lærere flytter nordover på grunn av manglende engelskkunnskaper. Det gjelder ikke minst blant universitetslærere.

– Forskjellen i utdanningssystemet mellom Nord og Sør reflekterer det ideologiske og religiøse skillet mellom Nord og Sør, sier Breidlid.

Sudan kan deles i to

– Det virker provoserende for Sør at deres kultur, historie, religion og språk i liten grad ikke er blitt representert i utdanningssystemet i Nord. Religion, kultur, etnisitet, utdanning og kampen om ressursene, blant annet olje, er blant drivkreftene i konflikten, sier Breidlid.

Konklusjonen fra Breidlids forskningsrapport er at det arabisk-muslimske innholdet er overveldende, og at Sørsudansk historie, religion og kultur er nesten ikke-eksisterende.

I januar 2011 skal det holdes folkeavstemning som vil avgjøre om landet vil deles i to uavhengige land. Gunnar Sørbø, seniorforsker ved Chr. Michelsen Instituttet og Sudan-ekspert, tror Sudan vil bli delt i to, men at delingen vil bli problematisk med hensyn til grenser og ressurser.

– Forblir det ett Sudan vil det bli et problem hvis landene bruker mer og mer forskjellig språk, men sannsynligvis vil landet bli splittet, sier Sørbø.

Powered by Labrador CMS