KANDIDAT: Han ene

Elendig valgkamp

SAME: Eller?

Supermedisiner Ole Petter Ottersen har allerede vært kandidat til rektorvervet ved Universitetet i Oslo i et par uker nå. Med løfter om bredde, høy kvalitet, synlighet, smalhet, kvalitetsforhøyning, forskning, undervisning, mindre forflatning, mer Bostad og evig liv til vitenskapelig ansatte har han forskanset seg trygt i førersetet.

MEN SÅ:

Enter Trygve Wyller – UiO’s mest fornemme kjendisblogger, en krysning av Augustin og Linni Meister, mann blant menn, koloss blant åndsdverger. TF’s populære dekan har i siste liten kastet sin hatt inn i ringen – fordi vi fortjener det.

– Rektorstillingen er en toppjobb – men NOEN må gjøre den, tordner han.

– Vi fortjener et valg – og jeg er det valget.

– Hvem bør stemme på deg i det forestående valget?

KANDIDAT: Han andre

– De som ikke er hypp på han andre kisen. Og Generasjon X, som jeg møter på Web 2.0 når det passer. Whatever.

Sametrøbbel

Institutt for Samfunnsforskning lovte bort to stipender på 200 000 kroner hver til studenter med nær kjennskap til samisk språk og kultur og en blendende interesse for valgforskning. Til nå har bare en student søkt.

– Det er utrolig skuffende, sier prosjektleder Jo Så Sannelig.

– Vi trodde virkelig det fantes flere samiske valgforskere. Og kan jeg si deg en ting?

– Ja?

– Det er noe fryktelig kjent med hun som har søkt.