TÅLMODIG: Koldbrann.

Friertokt

Om Studentenes landsforbund (StL) og Norsk Studentunion (NSU) endelig får slått seg sammen, vil StL gå inn i spleiselaget med 6 millioner mer enn sin underskuddsrammede motpart. Leder i NSU, Ingrid Himert, syns ikke man skal legge for mye vekt på akkurat det.

– Vi starter med blanke ark og alle bidrar med sitt.

– Hva er NSU‘s trumfkort i den sammenhengen?

– Vi har de feteste seminarene hvor alle synger og blir kompiser og lokallagslederne får klint.

Smått og godt

Fanzinemiljøet jubler over at Universitetsbiblioteket må kutte ut abonnementene på utenlandske tidsskrifter grunnet lav kronekurs.

– Nå er det vår tur til å skinne, roper Marius Ergo Hoc, redaktøren for Astronomicon, som kommer ut to ganger i året med kullstifttegninger av Niels Bohr.

– Er dere ikke bekymret for den faglige kvaliteten?

– Næh, vi tar det igjen på sjarmen.

Datatrøbbel

Universitetet har siden nyttår brutt loven når de har lagt ut forelesningsnotater i Word og Powerpoint, formater som krever programvare fra Microsoft. Nå skjer oppstramminger, og ikke alle er like glade for det. På HF har en fraksjon språkprofessorer nå gått fullstendig i vranglås.

– Vi orker ikke mer nymotens humbug, roper Bjarnved Rotevatn, leder for veggavisgjengen.

– Dere må velge – fritt format eller frie forelesere. Inntil videre får dere være fornøyde med tusj og gråpapir.

Tålmod er gull

Etter årets nye lov om universell utforming vil det ta Universitetet førti år å være hundre prosent rullestolvennlig, om man følger dagens oppusningsrate. Rullestolbruker og bachelorstudent Fartein Koldbrann er forberedt på å stå den distansen ut.

– Jeg hadde klart førti år stående på ett ben. På to hjul blir det barnemat – det er jo ikke som om resten av samfunnet kommer til å bli ferdig fortere.

Spørsmål om karakter

Universitas kunne i forrige uke melde om store ujevnheter i karakterfordelingen på de forskjellige lærestedene i Oslo. En fraksjon på HF har i etterkant av nyhetene gått hardt ut mot dagens karaktersetting.

– Bokstavkarakterer er djevelens verk, roper Bjarnved Rotevatn, frontfigur for desimaldissentene.

– Det var mye bedre med en kontraintuitivt nedadgående kurve fra 6 til 1 med uforståelige desimaler og rare latinske navn, slik Gud ville det.