LIL’TORA AZLAAN: Slipper parlør.

Internæsj

I sin stortingsmelding om internasjonalisering av høyere utdanning, oppfordrer statsråd Tora Azlaan norsk akademia til å bruke mer engelsk for å tiltrekke seg utenlandske studenter. I den forbindelse har Knefallsdepartementet sluppet en lommeparlør for vitenskapelige ansatte ved landets universiteter og høyskoler.

– This quality reform bullshit is bustin’ ma balls.

– Harteleg velkomme te Noregs styste utdanningsinstitusjon. Døyrene på lesesalen stenges klukka åtte, og de lokale studentene kjem medio april fyrr å låna notatene dykkar. Kos dykk.

– Damn, niggah, why you trippin?

– Det var eit interessant akademisk spørsmål, din lille ufyselege plageånd, som eg skal koma tilbake til ved leilegheit.

– As you can see, my answer be tha bomb diggity, thai’s fah sho.

– Og, som vi les av tavla, er den standardiserte regresjonskoeffisienten tilnærmet lik tretten, quod erat demonstrandum. Undervisninga te uka fell forøvrig bort, som fylgje av drastisk nedbemanning og eit akutt behov for litt quality time with ma peeps.

Kamp mot makta

Studentaksjonen UiO er en ny studentparlamentsliste som ønsker å røske opp i det råtne studentdemokratiet ved hjelp av øl, vold og utslitte slagord.

– Dem politikerne er bare hypp på å sko seg feite på vårs vanlige folks bekostning, sier initiativtaker Magnus Ny:Strand.

– Hva vil dere gjøre annerledes?

– Dem politikerne er bare masse vervkåte tullinger uten noe ordentlig som ikke veit åssen folk på gølvet faktisk har det.

– Men hva skal dere gjøre?

– Fester og konserter og sånn.

– Konserter med hvem?

– Finnes det et band som heter «Dem Politikerne»?

– Tror ikke det.

– I så fall blir det Casiokids.

Universitas om 25 år

Etter at engelsk ble vedtatt som offisielt norsk språk (akademisk, polemisk og endemisk) for en stund siden, har Noregs mållag gått fra å være en norsk interesseorganisasjon til en verdensomspennende protestbevegelse. Intens lobbyvirksomhet har nå ført til at engelsk tar opp i seg en rekke nyord, og at nynorsk blir anerkjent som sidestilt form både i EU-parlamentet og på gatehjørnet. Det vil få konsekvenser for UiO, melder språkvasker Egil Kleinert.

– The test formerly known as multiple choice, will now be called fleirvalsstevne, sier han i et kommentar.

– And what will it be called inn New Norwegian?

– Damn, niggah, why you trippin‘? (sjå parlør.)