KLAGETE: Jurister

Vi er sinker

Bevilgningene til Universitetet i Oslo kuttes med 50 millioner kroner fordi studentene avlegger færre studiepoeng. Samtidig sprøyter regjeringen inn 14 millioner kroner over revidert nasjonalbudsjett, for å skaffe 300 nye udugelige finanskriseslappfisker til den ærverdige gamle institusjonen. Kødder de med oss? Uansett, for å stimulere til økt studiepoengsproduksjonen har Ad Notam sakset to metoder som muligens kan funke:

1: Bli advokat

En ny undersøkelse viser at Jusstudenter klager klart mest på karakterene sine. De får også mest medhold. Kødder du?

I andre ikke akkurat overraskende nyheter kan vi melde at medisinstudenter skjærer marginalt mer i lik i løpet av studiene enn markedsøkonomer, og at studenter ved menighetsfakultetet fremdeles er de eneste som slipper unna med svaret «Gud gjorde det» på eksamen.

2: Studer medier og sånn

ENKELT: TV

Medievitenskapfaget får saftig kritikk fra Mediedagene i Bergen, der Ida Snilen mente at den latterlig lave strykprosenten (2,2 prosent ved UiO) undergraver fagets autoritet.

– For å komme med et eksempel, på min forrige eksamen fikk jeg spørsmålet «hva kjennetegner fjernsynet som kommunikasjonsmiddel?» Jeg tenkte, kødder du med meg?, sier hun til søsteravis Studvest.

For å komme med et tentativt løsningsforslag rett fra hofta – et sentralt kjennetegn er at retoriske spørsmål som «kødder du med meg?» låter stiligere i TV-ruta enn på papir.

Problemer.

72 prosent av de som får diagnosen «psykisk lidelse» ved allmennlegetjenesten til SiO, er kvinner. Det vites ikke hvor mange av dem om er jusstudenter, men Ad Notam kan avsløre at et av kontrollspørsmålene som blir brukt i helsetjenesten er «hva kjennetegner den løse strømmen av motgang du opplever i hverdagen?».

Universitas om 1 uke

Ad Notam-redaksjonen har i løpet av en og samme uke både fått B i medievitenskap og diagnosen «psykisk lidelse» etter at de ved en forveksling leverte semesteroppgaven til helsetjenesten og personlighetstesten til eksamensadministrasjonen. Heldigvis er det fremdeles rom for sånne som oss i høyere utdanningsløp – det er tross alt finanskrise.