1 av 5 bedrifter tatt for sommervikarsnusk

Studenter landet over arbeider uten eller med dårlige arbeidskontrakter. Universitas gir deg en oversikt til hva en kontrakt skal inneholde.

*Her er minstekravene du må ha i en arbeidskontrakt:*

• Partenes identitet
  • Arbeidsplassen
  • En beskrivelse av arbeidet eller arbeidstagerens tittel, stilling eller arbeidskategori.
  • Tidspunktet for arbeidets begynnelse.
  • Forventet varighet hvis arbeidet er midlertidig.
  • Eventuelle prøvetidsbestemmelser.
  • Den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidstart, eventuelle tilegg og andre godtgjøringer som ikke ingår i lønnen.
  • Arbeidstagerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet.
  • Arbeidstagerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister.
  • Lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid.
  • Lengde av pauser.
  • Avtale om særlig arbeidstidsordning.
  • Opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet.
  • Kilde: Basic Jobbsøking (Runar Homble)

LOs Sommerpatrulje besøker og kontrollerer hver juni rundt 5500 arbeidsteder i Norge. 20 prosent ble i fjor tatt for direkte brudd på arbeidsmiljøloven. Mange av disse ansetter studenter, sier Robert Hansen, ungdomsrådgiver i LO og informasjonsansvarlig for patruljen.

Studenter utnyttes

– Det er en del uklarheter arbeidsgivere spiller på som gjør at unge og studenter enklere kan utnyttes. Dette inkluderer poster som arbeidstid, lønn og fritid for å nevne noen, forteller Hansen.

Fraværet av studiestøtte i sommermånedene sender titusenvis av studenter ut på det midlertidige arbeidsmarkedet, og mange vil i løpet av arbeidstiden få besøk av LOs Sommerpatrulje. De har som mål å luke ut og forebygge dårlige arbeidsforhold, men besitter ingen juridisk autoritet. De vanligste stedene besøkt inkluderer servicebedrifter som hoteller, barer og resturanter, steder som Hansen forteller det er vanligst å finne ulovlige arbeidsforhold.

– Det er mange studenter som eksempelvis jobber på steder som Aker Brygge, som har såkalte «solvakter». Ved dårlig vær kan disse bli sendt hjem uten lønn. Slike ting skjer over en lav sko og er helt ulovlig forteller Hansen.

Frykter Økning

Ved fjorårets Sommerpatrulje var det en nedgang i arbeidsmarkedet grunnet finanskrisen og antallet lovbrudd gikk derfor ned, forteller Robert Hansen.

– Men i år vil det nok være flere som er ute igjen, og antall lovbrudd og dårlige forhold kommer også sannsynlig til øke på grunn av det, sier han.

Han sier mange studenter ikke er klar over sine grunnleggende rettigheter, og oppfordrer alle til å sette seg nøye inn i reglementene rundt arbeidskontrakt.

– Du skal ha skriftlig kontrakt. Du skal sørge for tydelighet når det gjelder arbeidstid, lønn, pauser og ferie. Det er mange andre ting å være klar, men disse bør være et minimum, forteller han.

Forventer rent mel

Ved Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo (UiO) og Karriereservice ved Handelshøyskolen BI formidles relevante deltids- og sommerjobber til søkernes utdanning. Leder for Karrieresenteret, Gisle Hellsten, sier de skjeldent mottar hendvendelser fra studenter knyttet til dårlige arbeidskontrakter fordi når arbeidsgiverne henvender seg til UiO, baserer de seg på å følge loven.

– Vi formidler i liten grad vaskejobber og direktesalg mot kunder, og leder studentene heller mot relevant jobb. Jeg tror at virksomhetene som hendvender seg til et universitet forventer at det stiller krav, sier Gisle Hellsten