HEMMELIGHOLD: Stabsdirektør Ragnvald Thilesen og direktør Ann Elisabeth Wedø ved HiOA beskyldes for å dysse ned mistrivselen blant egne ansatte.

1 av 4 mistrives på jobb

Siden 2008 er andelen misfornøyde ansatte ved tidligere Høgskolen i Oslo doblet.

Publisert Sist oppdatert

– Disse tallene er helt forferdelige. Ledelsen er klar over trivselsproblemene, som i hovedsak gjelder de ansatte i administrasjonen. Vi har spurt om hvilke tiltak som vil iverksettes, men det har vi ikke fått svar på, sier Vera Berg, hovedtillitsvalgt ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Mistrivselen blant de ansatte på gamle Høgskolen i Oslo øker. Arbeidsmiljøundersøkelser fra skolen før sammenslåingen med Høgskolen i Akershus (HiAk) i sommer, viser drastisk økt misnøye blant ansatte. I juni i år svarte én av fire ansatte at de trives mindre godt i sin arbeidssituasjon, mot én av ti i 2008.

– Manglende vilje til åpenhet

– Vi beveger oss i en stadig mer byråkratisk retning, og mange føler at administrasjonen ønsker å styre og kontrollere både beslutninger og de ansattes debattmulighet, sier Berg.

Som hovedtillitsvalgt mottar hun stadig tilbakemelding om en gryende misnøye fra ansatte ved skolen. Blant annet har nedleggelsen av det åpne debattforumet på Høgskolens nettsider særlig satt sinnene i kok.

– Dette er et eksempel på manglende vilje til åpenhet, mener Berg.

Ikke publisert

Arbeidsmiljøundersøkelsene er distribuert blant de tillitsvalgte, men ikke til de ansatte.

– Vi fikk beskjed av høgskoledirektøren om ikke å distribuere den videre, fordi den skulle arbeides mer med, sier Berg.

Høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø er av en annen oppfatning.

– Det medfører ikke riktighet. Resultatene ble kommunisert i møte med tjenestemannsorganisasjonene tidligere i høst, og det har aldri vært uttrykt noe fra min side om at det ikke skal distribueres videre. Tvert i mot arbeider jeg for god informasjon og åpenhet i organisasjonen, hevder hun.

Stabsdirektør ved HiOA, Ragnvald Thilesen, medgir at resultatene fra undersøkelsen ikke er blitt lagt ut på internett.

– Men jeg ser ingen grunn til å la være å legge dem ut. Jeg vet ikke hvorfor det ikke har skjedd, sier han.

Thilesen gir Høgskolens utvidelse skylden for misnøyen.

– Det kommer nok av fusjonen med Høgskolen i Akershus (HiAk). I vårhalvåret var det mye uro, som det ofte er ved omorganiseringer. Mange var usikre på fremtiden og hva som ville skje videre. Det ga nok spesielt utslag på trivselen i den perioden, sier han.

Thilesen er enig i at andelen som mistrives er veldig høy.

– Ja, det er det. Men vi er relativt sikre på at det vil være bedre nivå på undersøkelsen etter nyttår, fordi de ansatte vet hvordan det har blitt, sier han, og peker på at det er få ansatte som har sluttet.

Har ikke sett resultatene

Arbeidsmiljøundersøkelsene er utført av høgskoleadministrasjonen på oppdrag fra styret, men sistnevnte har ikke sett noe til resultatene.

– Jeg har bedt om å få denne undersøkelsen fremlagt for styret, men har ikke fått det. Jeg har med andre ord ikke sett resultatene i undersøkelsen fra mars og juni, forteller ansatterepresentant i Høgskolestyret, Ragnar Audunson.

I utgangspunktet skulle en ny arbeidsmiljøundersøkelse utføres i høst. Møtepapirer Universitas sitter på, viser imidlertid at den ble avlyst. I stedet ønsker Høgskolen å inkludere HiAk i en ny undersøkelse over nyttår. Der kan også spørsmålene bli annerledes, og dermed blir ikke undersøkelsene sammenlignbare.

– Det er snakk om et etisk dilemma når Høgskolen går inn og forandrer en arbeidsmiljøundersøkelse underveis. Man inviterer noen med på noe, og endrer reglene etterpå. Jeg frykter dette kan bidra til å tilsløre problemene, sier Audunson.

Powered by Labrador CMS