Stod med glans: Cecilie Stabell ble ekskludert fra gruppeundervisning, men klarte allikevel eksamen med god margin.

«Den svakeste» fikk B

Universitetet syntes Cecilie Stabell var for dårlig i spansk til å få undervisning. Men hun gjorde det skarpt på eksamen.

Publisert Sist oppdatert

Universitas skrev i september om førsteårsstudenten i spansk, Cecilie Stabell. På en obligatorisk spansktest tidlig i semesteret fikk hun karakteren D, og mistet dermed retten til gruppeundervisning. Kravet var C/D.

– Da jeg strøk var jeg på gråten, og vurderte å slutte. Men jeg tenkte at du klarer det du vil klare, sier Stabell.

Hun bestemte seg for å ta eksamen uten gruppeundervisning. Men det er ikke enkelt å ta språkfag med bare to forelesninger i uka.

– Jeg følte meg veldig alene. Jeg visste ikke om andre i min situasjon.

Heldigvis fant Satbell studenter å ha kollokvier med, som også ga henne stensiler fra gruppeundervisningen. Hun leste hardt frem mot eksamen. På mandag fikk hun eksamenskarakteren: B.

Gratulerer

Fagleder på spansk og portugisisk, Birte Steengaard, gratulerer Stabell.

– Det er tungt å studere uten gruppeundervisning. Dette må være en veldig flink og motivert student – hun hadde bare ikke så store kunnskaper fra starten av. Dette står det respekt av, understreker hun.

Stabell på sin side er ikke fornøyd med tilretteleggingen på spanskstudiet.

– Fra grunnskolen og helt opp til høgskolenivå, får du normalt støtteundervisning i fag

du er svak i. Her er det omvendt, sier hun.

Steengaard forsvarer «utsilingstesten». De som går i samme klasse må være på samme nivå, sier hun. Instituttet har heller ikke ressurser til undervisning på begynnernivå, legger hun til.

Powered by Labrador CMS