
«Den svakeste» fikk B
Universitetet syntes Cecilie Stabell var for dårlig i spansk til å få undervisning. Men hun gjorde det skarpt på eksamen.
Universitas skrev i september om førsteårsstudenten i spansk, Cecilie Stabell. På en obligatorisk spansktest tidlig i semesteret fikk hun karakteren D, og mistet dermed retten til gruppeundervisning. Kravet var C/D.
– Da jeg strøk var jeg på gråten, og vurderte å slutte. Men jeg tenkte at du klarer det du vil klare, sier Stabell.
Hun bestemte seg for å ta eksamen uten gruppeundervisning. Men det er ikke enkelt å ta språkfag med bare to forelesninger i uka.
– Jeg følte meg veldig alene. Jeg visste ikke om andre i min situasjon.
Heldigvis fant Satbell studenter å ha kollokvier med, som også ga henne stensiler fra gruppeundervisningen. Hun leste hardt frem mot eksamen. På mandag fikk hun eksamenskarakteren: B.
Gratulerer
Fagleder på spansk og portugisisk, Birte Steengaard, gratulerer Stabell.
– Det er tungt å studere uten gruppeundervisning. Dette må være en veldig flink og motivert student – hun hadde bare ikke så store kunnskaper fra starten av. Dette står det respekt av, understreker hun.
Stabell på sin side er ikke fornøyd med tilretteleggingen på spanskstudiet.
– Fra grunnskolen og helt opp til høgskolenivå, får du normalt støtteundervisning i fag
du er svak i. Her er det omvendt, sier hun.
Steengaard forsvarer «utsilingstesten». De som går i samme klasse må være på samme nivå, sier hun. Instituttet har heller ikke ressurser til undervisning på begynnernivå, legger hun til.