UPOP: Elbilene på Blindern står ensomme og forlatt på parkeringsplassen på parkeringsplassen bak Blindern studenthjem.

Ingen vil kjøre elbil på Blindern

Et halvt år etter oppstart står de fleste bilene ubrukt.

Publisert Sist oppdatert

*Elbilene på Blindern:*

# Fem elbiler har siden september 2009 vært plassert på parkeringsplassen bak Fredrikke-bygningen på Blindern.

# For å leie disse bilene må du registrere deg hos operatøren. Det koster 100 kroner i måneden å være «medlem».

# Prisene for å leie en bil er 100 kroner timen, 500 kroner for én dag, og 800 for én helg.

– Vi skulle helst sett at det var større pågang for å leie bilene, men vi må være tålmodige. Det tar tid å markedsføre et slikt tilbud, sier Michael Eimstad, daglig leder i Move about, selskapet som er ansvarlig for utplasseringen og driften av totalt 49 elbiler i Oslo-området.

De elektriske bilene ble lansert med brask og bram ved Universitetet i Oslo (UiO) i september i fjor. Et halvår senere må både universitetsledelsen og firmaet som har utplassert de fem elbilene på Blindern innse at interessen fra studenter og ansatte har vært laber.

Vil få på plass spesialavtale

Selskapet jobber nå med å få på plass en spesialavtale med universitetet, der ansatte gis muligheten til å bruke elbilene i jobbsammenheng. Som et ledd i å gjøre UiO mer miljøvennlig er det tenkt at ansatte som trenger å flytte på seg i løpet av arbeidsdag­en skal droppe drosjeturen, og i stedet bruke elbil.

– Vi ser helt klart at bruken er for liten i forhold til mulighetene som ligger i det at fem elbiler står parkert på Blindern. Vi er nå i en dialog med firmaet bak utleien, og håper snart å ha klar noen alternativer på hvordan vi kan øke bruken av bilene, sier Jorulf Brøvig Silde, som leder miljøsatsingen ved UiO.

Ute og sykler?

Universitetet har i lang tid jobbet for å få på plass bysykler på campus. Det arbeidet strandet fordi Oslo kommune ønsker at sykkelstativene skal være plassert innenfor ring 2, men også fordi bysyklene er reklamefinansiert. Reglene for reklamering på universitetets områder er strenge.

– Vi har ikke gitt opp å skaffe bysykler på UiO, og ser nå om vi på noen måte kan lage et integrert system med utleie av både elbiler og sykler fra samme stasjon, med samme identifikasjonskort, sier Brøvig Silde.

Når snøen forsvinner og vårsola dukker opp på Blindern, vil også firmaet bak de fem ensomme elbilene forsøke seg med en sjarmøretappe mot studentene. Håpet er at tre måneders gratis månedsavgift skal lokke flere studenter ut fra lesesalene og inn i en elektrisk bil.

Powered by Labrador CMS