LITE ATTRAKTIVT: Realfag er lite attraktivt blant unge europeere, viser en ny undersøkelse. (Illustrasjonsfoto: Brian Olguin)

Vil ikke studere realfag

Mange unge europeere har motforestillinger mot å studere realfag.

Publisert Sist oppdatert

Ni av ti unge bosatt i EU-land mener at realfag er viktig for å sikre fremtidig utvikling. Likevel er det få som kunne tenke seg å studere realfag, viser en ny undersøkelse fra Europakommisjonen.

I undersøkelsen kommer det blant annet frem at samfunnsvitenskapene og humaniora er de typene utdanning som flest unge europeere vil vurdere å ta for å få en jobb som krever en vitenskapelig basert utdanning. 39 prosent av de spurte ville vurdere å ta en slik type utdanning. Etter samfunnsvitenskapene kommer økonomisk utdanning, og deretter biologi og medisin, ingeniørvitenskap, naturvitenskap og til slutt matematikk. 57 prosent av de spurte vil ifølge undersøkelsen definitivt ikke vurdere en utdanning innen matematikk.

Over halvparten av de spurte spanjolene vil ikke vurdere å ta en vitenskapelig basert utdanning i det hele tatt, mens unge i de nye medlemslandene i Øst-Europa i gjennomsnitt er mer positive til å studere enn de andre EU-landene.

Vil heller lese om realfag

Et interessant funn i undersøkelsen er imidlertid at de unge EU-borgerne, på tross av at de heller vil studere samfunnsfag enn realfag, er mer interessert i nyheter om vitenskap og teknologi enn i politikk. Mens 89 prosent av de spurte var interessert i «lette nyheter» innen kultur og underholdning, var 67 prosent av de spurte interessert i nyheter om vitenskap og teknologi. Det er like mange som er interessert i sportsnyheter. Kun 43 prosent var interesserte i å lese nyheter om politikk.

Samtidig viser undersøkelsen at et flesteparten av de spurte mener at forskning på genmodifisert mat og atomenergi gjør mer skade for samfunnet enn det gjør godt. Hele 27 prosent av de spurte hadde ingen formening eller visste ikke om nanoteknologi har positive eller negative konsekvenser.

Farlige vitenskapsmenn

Selv om de fleste mener at forskning først og fremst skal skje for å utvikle kunnskap, mener enkelte at økonomisk utvikling bør være hovedgrunnen til å forske. En majoritet av de spurte i Porugal, Latvia, Litauen og Bulgaria mener at økonomi er den viktigste grunnen til å forske. Samtidig mener 39 prosent av de unge europeerne at vitenskapsmenn kan utgjøre en trussel på grunn av sine kunnskaper.

Powered by Labrador CMS