EN AV GUTTA: Mikroelektronikkstudent Lena Mariann Garder er hele tiden omgitt av mannlige studenter.

Guttepreget miljø

Norske kvinner velger bort realfag

Norge kommer dårligst ut av de nordiske landene når det gjelder kvinneandel i realfagsstudier.

Publisert Sist oppdatert

Land Kvinnelige realfagsstudenter (%)

Sverige 46.5

Finland 46.4

Island 41.4

Danmark 32.5

Norge 29.7

– Dette er ikke overraskende, vi kjenner allerede til disse tallene, sier Bjørn Haugstad, statssekretær i Undervisnings- og forskningsdepartementet (UFD).

Best kvinneandel i Norden har Sverige og Finland, viser undersøkelsen som er utført av Eurostat. Den viser også at Norge kommer langt ned på lista når det gjelder andel ingeniørstudenter totalt.

– Vi har satt i gang en rekke tiltak, blant annet har vi gitt ni millioner til viten-sentre. For å øke antall realfagsstudenter generelt må vi også lokke flere jenter til å studere realfag. Vår plan er å starte allerede før skolealder med å gjøre barn nysgjerrige på realfag og fortsette helt opp til universitetsnivå, sier Haugstad.

Synkende kvinneandel ved UiO

Tall fra Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste viser at kvinneandelen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (Mat.nat.) har sunket fra 39,3 prosent høsten 2000 til 37,9 prosent høsten 2003.

– Vi har ingen spesielle planer for å få opp kvinneandelen utover skolebesøk og å være til stede på messer, sier Nils Christophersen, prodekan ved Mat.nat.

Han håper at UFDs planer om økt satsning på realfag også vil slå ut positivt ved UiO.

– Sverige og Finland har satset sterkt på rekrutteringstiltak innen realfag, også spesielt mot kvinner. Dette ser ut til å ha virket, sier Christophersen.

Gutter mer rasjonelle

Forskningsleder ved Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) Liv Anne Støren har utarbeidet en rapport om kvinneandel ved høyere utdanning i Norge.

– Gutter velger i stor grad mer rasjonelt, mens jenter gjør valgene på grunn av kjønnssosialisering, sier hun.

Støren påpeker at det i større grad er akseptert at gutter utdanner seg innenfor vitenskapelige og tekniske fag.

– Hvis en jente er dyktig i matematikk, velger hun kanskje samfunnsfag, mens guttene utdanner seg til for eksempel sivilingeniør, sier Støren.

– Jeg har det som plommen i egget midt mellom masse gutter, sier mikroelektronikkstudent Lena Mariann Garder.

Hun tror mange jenter kan bli skremt av et guttepreget og sært miljø i realfagsstudier.

– Det blir mye snakk om biler og verktøy i pausene, men som jente blir man jo tatt ekstra godt vare på, sier Garder.

Hun synes Universitetets rekrutteringskampanjer for å tiltrekke seg kvinnelige realfagsstudenter har vært bra, men synes ikke Universitetet gjør noen innsats for å beholde dem.

Powered by Labrador CMS