VARIABELT: Selv om gradestokken aldri kryper under 20, skifter været stadig vekk. Her illustrert med plutselig vind ved Sentosa-stranda

Barbieland

Velkommen til Singapore, populært kalt «Disneyland med dødsstraff«.

Forteller du folk at du skal reise til Thailand, Japan eller Malaysia, er responsen gjerne: «Å, så digg», eller «kult, send meg et postkort». Forteller du at du skal til Singapore, er reponsen utelukkende: «ææh, hva kan du gjøre der a?» Følgende er et slags svar på dette.

Oppfør deg

Spør ikke hva du kan gjøre i Singapore, spør hva du ikke kan gjøre. Den sørøstasiatiske bystaten styres med jernhånd i silkehanske av et «demokratisk valgt» People’s Action Party som har sittet de siste førti årene. Landet er en av verdens hyppigste utøvere av dødsstraff. Siden 1991 har 420 mennesker blitt hengt, hovedsakelig for narkotikakriminalitet. I desember i fjor ble en australsk 25-åring henrettet for besittelse av 400 gram heroin. De utenlandske studentene i Singapore har blitt bedt om å ikke snakke med pressen om det der.

Strenge lover og straffer har bidratt til å gjøre Singapore til et trygt sted å ferdes. Det er bøter for alt fra å spytte på gata til å glemme å trekke ned på toalettet. Byen er så godt som fri for søppel og graffiti.

– Vi er disiplinerte, hvis vi ikke gjør som vi skal, får vi bot! ler en drosjesjåfør mens han suser avgårde langs en av Singapores velholdte motorveier, omkranset av de lilla blomstene som tilsynelatende er plantet i hver eneste veirabatt.

Spis mat

Den tidligere britiske kolonien har tiltrukket seg mennesker av alle kulturer og etnisiteter. Landet opererer med fire offisielle språk, men engelsk, eller singlish – den lokale varianten – er dominerende. Byen er delt inn i områder som Chinatown, Little India og Arab Quarter. I sistnevntes trange gater kan du sitte på tepper på bakken og runde av dagen med vannpipe, som ormen i Alice i eventyrland. Tross det etniske mangfoldet er det likhet og system som preger Singapore. Standardene for hygiene og sikkerhet er like høye som straffene for bruddene på det samme. Dette gjør at du trygt kan nyte maten på en av landets mange «food courts»; et slags gatekjøkken-kooperativ der et tjue-tredvetalls bodbaserte restaurantbedrifter er plassert på et område med felles spiseplasser. Middag koster mellom åtte og tredve kroner, og er et populært alternativ til hjemmelaget mat.

Kjøp noe

Det er tredve grader, reine fortau og duvende palmer mellom de enorme kjøpesenterkompleksene i Singapores hovedgate, Orchard Road. Gata er innhegnet av ruvende, pastellfargede skyskrapere. Som en asiatisk metropol byr byen på en sammensurring av vest og øst, men internasjonale merker dominerer i butikkene. I området rundt Marina kan du avslutte shoppingrunden i det virkelig unaturlig store kjøpesenteret med en tur langs sjøen og se Singapores futuristisk utseende skyline. Markedet på Bugis Street bærer mer preg av at det faktisk er lokalisert i Asia. I det tettpakkede teltområdet selges alt fra billige klokkekopier til det nyeste innen asiatisk streetwear. På andre sida av gata tårner nok et kjøpesenter med mer fasjonable butikker, amerikanske merkevarekjeder og kwaii-culturesjapper med rosa, fluffy saker for dem som har alt og vil ha mer.

Lek paradis

De paradisiske strendene som er å finne andre steder i sørøstasia, er ikke like lette å oppdrive i Singapore. Sentosa Beach er et slags unntak. Med importert sand fra Indonesia, laguneaktige badeplasser og plantede palmer er Sentosa en paradiskopi, med medfølgende sushibar og høytalere med musikk i buskene.

Sentosas halvautentiske idyll er i det hele tatt illustrerende for landet; for alt det vakre, reine og velfungerende, som i sin hardnakkede perfeksjon får noe konstruert over seg. Men, som du kan minnes på under en gratis utendørskonsert ved sjøen, der barnefamilier og ungdommer samles mellom lysgirlandere og palmer og godteriboder; mange av strukturene her er kanskje ikke helt ekte, men det bor jo ekte folk her også. De jobber, de studerer, de går på kulturarrangementer. Og de shopper en hel del.