Høye bølger og tunge tanker

Forberedende i paradis. Noe for deg?

Itacaré er en sjelden perle på Brasils nordøstlige kyst, som består av lange, myke strender, høye bølger og mye liv. Stedet har blitt et mekka for surfere, som valfarter til strendene for å bryne seg på Den Store Bølgen. Men i de siste årene har man som nordmann også kunnet ta ex.phil der, på norsk. Det samme gjelder varme og lune andre land, som for eksempel Cuba og Mexico. Er det noe å satse på?

Selve Itacaré består av én hovedgate, hvor små bakeri, restauranter, barer, butikker og surfesjapper ligger side om side. Om dagen løper surfere i alle størrelser med brettene under armene, mot havet, for å nå Bølgen. Om kvelden fylles hovedgata av et yrende liv, med levende musikk, dans og caipirinas til fem kroner drinken. Kort sagt, et fantastisk sted.

Studentene i Itacaré som Universitas har snakket med er enige i at stedet er fantastisk. Likevel er de dessverre ikke begeistret over helheten. De forteller om laber konsentrasjon og motivasjon, men desto mer festing. Gjerne hver dag.

Nettopp fordi stedet er fantastisk, ville studentene helst vært her under andre omstendigheter. Tanken på eksamen surrer konstant i bakhodet. Og det er ikke alltid like lett å åpne de tunge bøkene når det er så mye annet spennende å ta seg til.

Forlokkende hengekøyer og høye bølger gjør det ofte vanskelig å konsentrere seg om tørre fakta i den rennende varmen, og bølgene vinner ofte over Platons teorier. Det hadde ikke skjedd i et høstkaldt Norge.

Samtidig lærer man mye man ikke nødvendigvis ville fått kunnskap om i Norge, som capoeira og surfing. Men det koster. Mye penger går med for å få være i paradis, drøyt 50.000 kroner koster de 14 ukene. I tillegg kommer reiseforsikring, bøker, vaksiner og lommepenger.

Likevel reiser flere hundre norske studenter hvert semester til utlandet for å studere ex.phil. Og regnestykket er enkelt; du er nettopp ferdig med videregående, utfartstrangen er stor, og ex.phil-studier et godt påskudd.

Hengekøya er kanskje ikke et like godt lesested som lesesalen. Men du kan få mye annet rart å filosofere over som du kanskje ikke ville ha fått hjemme i Norge.

Forberedende i paradis handler ikke så mye om Platon og Aristoteles. Det er først og fremst minner for livet. Man blir brunere av det. Men ikke nødvendigvis klokere.