Sør-Amerika på billigsalg

Er du en fattig student som vil lengre enn til Praha? Da kan Ecuador være tingen.

OK, flybilletten er kanskje ikke den billigste. Men når den først er betalt, trenger du ikke mye lommepenger: Ecuador er et billig Sør-Amerika i miniatyr.

Flyet vil etter all sannsynlighet ta deg til Quito, Ecuadors hovedstad. Her finner du både backpacker-steder og usannsynlig billige språkskoler, hvor du i løpet av et par uker kan lære deg noenlunde god spansk. Det anbefales å ta et spanskkurs, eller i hvert fall ha med seg en lommeparlør på reisen, for det er ikke gitt at ecuadorianerne snakker engelsk. Quito er uansett en fin base for å utforske resten av det lille landet.

Den glade vandrer

Er du glad i å vandre i fjellet, samt liker å shoppe, kan du ta bussen til Otavalo, en by ved foten av Andesfjellene. Her har du mange muligheter for spektakulære turopplevelser i Andesfjellene. Overalt møter du små, blide indianere iført fargerike kreasjoner. I Otavalo har de i tillegg et av Sør-Amerikas største markeder for håndlagde ting og tang. Her kan du kjøpe alt fra hjemmestrikka alpakkagensere til slitesterke hengekøyer. Og alt er billig.

Indiana Jones

Vel tilbake i Quito med noen kilo ekstra på ryggen og en solid dose eventyrlyst i magen er veien til jungelen kort. Og jungelturer er det nok av i Quito, bare stikk innom en sjappe i hovedgata og bestill deg en opplevelse for livet. Jungelturene er billige og holder høy standard. I jungelen kan du kan være så heldig å spotte både puma, alligatorer, rosa delfiner, utallige fugler og apekatter. Er du heldig, møter du kanskje en anaconda på din vei. Uansett, en jungeltur er en spesiell opplevelse, hvor du kan sove i hengekøye under åpen himmel mens froskene synger i det fjerne.

Spa og vulkaner

Etter mye vandring, både i fjell og jungel, har kroppen godt av å slappe av litt. Ecuador er et land fullt av varme kilder, det er bare å velge og vrake. I Baños, en by som ligger presset mellom høye fjell og en aktiv vulkan, kan du virkelig få deg en spa-opplevelse fra topp til tå, uten at det koster skjorta.

Om du er for rastløs for spa finnes råd; du kan dra på ridetur eller adrenalinstimulerende aktiviteter som sykling, rafting og fjellklatring, for å nevne noe.

Merkelige måker

Når sola varmer, er tanken på det store hav ofte fristende. Og veien til havet er bare en busstur unna. Det finnes mange alternativer til sol og strender langs hele Ecuadors kyst. Bare velg deg ut et sted, lei deg et surfebrett og fest med de lokale til morgengry, mens du nipper til tokroners Cuba Libre og sover på hostel for 20 kroner natta.

Når du først er ved havet, kan du også besøke Galapagos-øyene, hvor seler, skilpadder og sjøløver lever harmonisk side om side. Herligheten er den eneste opplevelsen i Ecuador som faktisk koster skjorta, men fortvil ikke. Det finnes alternativer. Isla de la Plata, eller Fattigmanns-Galapagos, som øya også kalles, ligger et par timer i båt utenfor en liten fiskerlandsby ved navn Puerto Lopez. Her kan du få med deg merkelige måker med blå føtter, store havskilpadder og sjøløver, som ikke er menneskesky.

En dyr flybillett har ikke mye å si når det resterende er så billig og bra.