KLASSE: Disker du opp med hvitvinsdampede blåskjell kan folk komme i skade for å tro at du har noe på kjøkkenet å gjøre. La dem leve i trua.

Sivilisert studentfyll

Det går faktisk an å konsumere alkohol uten å risikere tap av selvkontoll, hodepine og fylleangst.

OLD SCHOOL: «Gammeldags» kan smake riktig så bra. Portvinssvisker er en hit både blandt bestemødre og ungkalver.
UHELL: Hvordan i all verden noen kom på å helle øl i brødet er det ingen som vet, men godt smaker det.

Studenter er ikke akkurat kjent for å ha en kultivert tilnærming til alkohol, men å drikke – eller rettere sagt spise – alkohol uten å bli kanakas er ikke umulig. Sniker du voksenvannet inn matveien får du i deg obligatoriske studentmengder uten de kjipe bivirkningene. Universitas gir deg denne uken alkoholholdig mat du kan fylle opp med – uten å bli full.

Hvitvinsdampede blåskjell

Ingenting smaker bedre enn ferske blåskjell med brød. Blåskjell har merkelig nok rykte på seg for å være avansert og dyrt men dette stemmer ikke nødvendigvis. Blåskjell tar ti minutter å tilberede, og en kilopris på 50 kroner bør være overkommelig for de fleste studenter.

1 kg blåskjell

3 hvitløksfedd

1 liten løk

2 dl hvitvin

olivenolje til steking

Vask blåskjellene godt i kaldt vann og kast de som er ødelagte eller de som ikke lukker seg når du knipser på dem. Kutt opp løk og hvitløk og fres det kjapt i olivenolje i en stor kasserolle. Ha oppi blåskjell og vin og sett på lokk. Damp blåskjellene til de åpner seg, noe de gjør i løpet av et par et par minutter (de som ikke har åpnet seg til da må kastes). Servér dem straks med ferskt brød, og avslør for all del ikke hvor enkelt det var å lage.

Les mer fra matspalten

• [Studenttapas!](1)
  • [Freidig feriemat](2)
  • [Skippertaksmat](3)
  • [Når maten kommer i andre rekke](4)

Ølbrød

Både brød og øl er noe må studenter ha, så her slår du to fluer i én smekk. Fordelen med øl inkorporert i brød er at det kan nytes hvor som helst og når som helst, i motsetning til flaskevarianten som ikke er like sosialt akseptert på lesesalen tirsdag formiddag.

1 boks øl (0,5 l)

1/2 pakke fersk gjær

1 ts honning

8-9 dl grovbakst (blanding av fint og grovt mel)

Maldon-salt

olivenolje

Varm opp ølet til fingervarme i en kjele. Ha det så i en bakebolle sammen med gjær, honning og en klype salt og rør til gjæren er helt oppløst. Bland i litt og litt mel til blandingen slipper kantene på bollen. Sett deigen til heving under et håndkle til den når dobbel størrelse. Ha så deigen ut på kjøkkenbenken, elt den godt med hendene og form et rundt brød. Legg det over på en stekeplate, lag små snitt i det med en kniv, pensle med olivenolje og strø over salt. La det etterheve i 15 minutter før du smeller det inn i ovnen på 225 grader i cirka 30 minutter, til skorpa er gyllen. Skjær brødet opp i skiver og nyt det med ditt favorittpålegg.

Portvinssvisker

Svisker og portvin forbindes gjerne med aldersgruppen 50 +, men så er det heller ikke uten grunn at dette blir kalt «dessertgenerasjonen». Når det er sagt, kan denne kombinasjonen være minst like moro for unga. Du kan like gjerne legge bort fordommene du har mot sviskedesserter først som sist.

Du trenger:

1 pose svisker (ca. 200 gram)

2 dl portvin

2 dl appelsinjuice

2 ss sukker

1 ts kanel

pisket krem eller vaniljeis

Ha svisker, juice, vin, sukker og kanel i en kasserolle og kok opp. La blandingen småputre i minst 20 minutter, til sviskene mykner og sausen tykner. La blandingen kjøle seg ned og servér den lunken i små glass med pisket krem eller vaniljeis. Desserten er ganske mektig, så ikke overdriv porsjonene. Det er heller ikke krise om det blir noe til overs, for portvinssviskene smaker minst like godt etter noen dager i kjøleskapet.