Tatt av journalistikken

Som ung og radikal student var Elle-redaktøren så festglad at hun brukte håret sitt for å skjule at hun sov under forelesninger.

HVEM: Signy Fardal

STUDERTE: Grunnfag i sosiologi og massekommunikasjon

NÅR: 1981-1984

AKTUELL MED: Redaktør i motebladet Elle

Signy Fardal er ikke vanskelig å gjenkjenne ved inngangen til det moderne og stilriktige Egmont-bygget, med utstråling og karisma på størrelse med sitt eget krusete hår, og et umiskjennelig tonefall med rester av sognemål.

– Nå er dialekta såpass endret at det ikke er noen som snakker akkurat som meg, forteller Fardal.

Uten studievenner fra hjemstedet Sogndal, flyttet hun til Oslo for å studere sosiologi og massekommunikasjon på Universitetet. Som 19-åring fikk hun deltidsjobb i Dagbladet, og ble nødt til å skrive bokmål og forholde seg til mennesker fra hele landet. Sognemålet ble sakte, men sikkert vannet ut etter hvert som hun tilpasset seg østlandsk.

Hun fikk seg likevel raskt venner i hovedstaden, og kollektivet hun tilhørte sparte ikke på festingen.

– Vi var både i huset vi leide og i studenthytter ute i skogen. Hvis noen først tok initiativ kunne vi plutselig være over tretti stykker på fest.

På grunn av det aktive livet ved siden av studiene hendte det at Fardal var så søvnig på forelesning at hun måtte utvikle en metode for å skjule at hun sov.

– Jeg lot håret falle ned i ansiktet på forelesning, støttet hodet i den ene hånden mens jeg fremdeles holdt pennen med den andre.

Egentlig ville hun studere kriminologi eller sosiologi, men på grunn av jobben i Dagbladet virket det mer matnyttig å følge journalistdrømmen.

– Det var en god jobb jeg kunne tjene penger på i studietiden, og da vikariatet ble forlenget etter sommeren virket det bedre enn det fattige studentlivet med ris og tomatsuppe til 10 kr i Fredrikke-kantina.

Fardal ble lenge spurt når hun skulle fullføre utdanningen sin og «bli noe ordentlig», og forsøkte en gang å komme tilbake for å ta cand. mag., men det var ikke lett å tre inn i bobla på Blindern når du først var ute.

– I dag kan ingen klage på at det ikke har blitt noe av meg likevel.

Da sogndølingen studerte var hun langt mer utenfor enn inne på lesesalen. Det fristet mer å være aktiv i Sosialistisk front og studiemiljøet generelt.

– Jeg var på en måte en «halvstudent» ettersom jeg knapt fullførte grunnfagene og gikk rett i jobb. Mange av vennene mine studerte videre og sitter med doktorgrad og forskerstillinger i dag.

Elle-redaktøren er usikker på om folk vil tro på at hun faktisk var aktiv venstreradikaler, og blant annet jobbet mot atomkraft.

– Jeg vet jeg har forandret meg siden studietiden min, men mange av de politiske meningene jeg hadde og sakene jeg engasjerte meg for er fremdeles viktige for meg.

Viktig syns hun også kvinnekampen er, fortsatt.

– Det hender folk tror det er et paradoks å være for likestilling og kvinners rettigheter, og samtidig jobbe som redaktør i moteblad, men de skjønner jo ikke hva bakgrunnen min er.

Med røyken i hånda puster Fardal ut etter at portrettbildet er tatt.

– Dere retusjerer kanskje ikke bilder i Universitas, hva?