Båsmaker

Runa Næss Thomassen, leder for humaniorakomiteen i Norsk studentorganisasjon, sier at mange «humsam«-studenter har et passivt og arrogant forhold til sin egen utdanning. Vi spør hva hun egentlig mener med det.

Publisert

– Nei, da har du misforstått. Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at vi trenger mer bevisstgjøring av kompetansen vår.

– Vi har snakket med flere BI-studenter som sier at man skal være forsiktig med å snakke om stereotypier, og at de skal, og jeg siterer, «ta den hipsterhippien». Din kommentar?

– Oj. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg er enig i at det er farlig å sette folk for mye i bås.

– Vil du si at du har et aktivt forhold til passive grunerløkkastudenter?

– Ja absolutt, jeg kjenner flere. De fleste studenter henger vel på Grünerløkka. Det er veldig gøy det.

– Her singler det i glass, Thomassen. Du er selv blitt observert på Aku Aku opptil flere ganger den siste uka. Nekter du for at du eier flere par converse og en fjellräven-sekk?

– Nei, det nekter jeg ikke for. Jeg eier to par. Jeg er jo HF-student, tross alt.

– Er det ikke ironisk at du snakker om stereotypier når du selv er en stereotypi på en studentpolitiker som snakker om noe hun ikke har peiling på?

– Ble ikke vi nettopp enig om at jeg ikke gjør det?

– Bare ro, ro, ro din båt, du. Hvorfor har du fått ett så passivt forhold til dine egne arrogante uttalelser?

– Nå skjønner jeg deg ikke. Syntes du det?