GENERAL: Daglig leder i Akademika, Geir Helge Espedalen, planlegger å tvinge rivalen Campusbok til retrett. FOTOMANIPULASJON: Jørgen Brynhildsvoll

Det tredje bokriket

I forrige uke avslørte vi Akademikas planer om å slå seg opp som landets studentpensumkonge. Men har de funnet en endelig løsning for bokhandlerne de skal sparke ut? Vi spør daglig leder Geir Helge Espedalen.

– Eh, jeg må bare si det at vi er ...vi mener studentene er best tjent med en allianse mellom samskipnadenes bokhandel på en eller annen måte.

– Når skal slaget om vestlandet stå? – Nei altså, det er samtaler på gang mellom de ulike samskipnadene nå, så får vi se hva som skjer etter hvert.

– Hvordan ser det ut på østfronten? – Det jeg kan si om det, er at vi har de samtalene vi har nå. Og så må samskipnadene velge hvilken vei de vil gå.

«Vi jobber som vi alltid gjør: Strukturert og målbevisst med våre planer.»

– Styrelederen i Campusbok, Arnstein Bjørkne, sa til Universitas at de ikke kommer til å gi seg uten kamp. Hvordan skal Akademika tvinge Campusbok til retrett? – Vi jobber som vi alltid gjør: Strukturert og målbevisst med våre planer.

– Vil dere tvinge campusbokgjengen til å gå spissrotgang når operasjon imperium Akademika er fullført? – Nei, vi jobber for å få til en bokhandel som kan være konkurransedyktig og...

– Har dere planlagt at dette skal bli et tusenårsrike? – Det vil være en stor fordel for studentene å ha en studentstyrt bokhandel der man står tettere sammen, nettopp slik som Trondheim og Oslo nå har funnet ut.

General von Espedalen, dine planer om det tredje bokriket er avslørt. Vil du vurdere din stilling etter denne graverende avsløringen? – Det er styret som til enhver tid tar vurderingen om min stilling, så nei.