Et praksiskaos preget av dype hull

Hull og Pine i tannlegepraksis. Studentene føler seg både bedøvet og slått ut. Vi spør dekanen Pål Brodin som besitter kronen ved Det odontologiske fakultet hva han vil gjøre med saken

Publisert

– Mange studenter forteller at det er store hull i praksisen, hva tenker du om det? – Det skjønte jeg ikke, hva mener du med det? Kan du gjenta spørsmålet? Med hull, mener du da mangler i praksisen? Det er vanskelig å svare på et slikt spørsmål… Hull? Hva slags hull?

– Jeg lurer på om praksisen alltid vært en pine for tannlegestudentene? – Aha! Du skal ha meg med på siste sida i Universitas, da skal jeg klekke ut noen fine svar til deg. Det er en pest og en plage, de vil helst ikke jobbe i det hele tatt kan jeg fortelle deg! Og da vil jeg gjerne legge til noe under forrige spørsmål: Det hullet er umulig å tette, så lenge helse og omsorgsdepartementet ikke fyller det med penger.

– Hvordan skal dere fylle disse hullene? – Vi fyller dem selvfølgelig med amalgam.

– Skal dere nå borre dypere? – Dypere og dypere…

– Mange studenter føler seg bedøvet av praksisen, hva har du å si til dem? – Nei, de får ta lengre weekender for å sove ut.

– Noen studenter foreslår å trekke om praksisplasser, blir ikke det bare kronen på tannverket? – Tja, hva skal vi si til det. De kan jo velge selv om de vil fortsette eller ikke.

– Det er tydelig at studentene dine kjeder seg i praksis, og sikler ut av munnviken når de snakker. Vil du vurdere din stilling?_ – Ja, det er klart det. Jeg har bare en måned igjen som dekan, da får vi en ny leder, og han blir mye slemmere enn meg.