Fornekter seg selv

Kristian Gundersen akket seg i mandagens Dagens Næringsliv over at genier blir vraket i ansettelsesprosesser ved Universitetet i Oslo. Selv nekter Gundersen for at han er geni. Likevel er han smart nok til å kalle spørsmål for dumme.

– Hei, Gundersen? – God dag.

– Vi i Universitas lager en oppfølgingssak på intervjuet du gjorde med Dagens Næringsliv. Du sa blant annet at trynefaktor stadig blir viktigere ved ansettelsesprosesser ved Universitetet, men er utseende virkelig så viktig? – Det finnes forskning som viser at de som er pene, oftere er mer suksessfulle enn andre. Som biolog er jeg jo for så vidt forpliktet til å si det.

– Du stilte selv som rektorkandidat i 2005, men måtte gi tapt. Spilte trynefaktor noen rolle den gang? – Nå er jo rektorstillingen veldig spesiell. Jeg mener den er en politisk stilling, og ansettelsesprosessen er av en annen art.

– Hva er det genier kan bidra med som andre ikke kan? – Dumt spørsmål. De kan bidra med originalitet, nye ideer og løsninger på vanskelig på vanskelig problemer. Det er jo nettopp det som er målet med all vitenskap.

– Hva med arbeidsmiljøet, vil ikke det bli skadelidende på grunn genienes sviktende sosiale ferdigheter? – … Altså, jeg sa det var et dumt spørsmål. Det ser jo ut til at vi har kommet langt i en forflatningsprosess når du overhodet kan stille et slik spørsmål. Men når det gjelder dette med arbeidsmiljø, får det komme i annen rekke. Det er noe vi har klart å håndtere tidligere.

– Men hva er det som så genialt med å være sosialt inkompetent? – Det er i hvert fall ikke godt nok å bare være sosialt kompetent.

– Kan du ikke bare starte ditt eget Universitetet av og med Genier? – Jo, det er jo noen som begynner å forlate universitetet, og kreative finner andre steder å kunne jobbe. For min del er det vanskelig fordi jeg opererer i et eksperimentelt fag, og tilgangen på studenter er viktig for meg.

– Ser du på deg selv som et geni? – Nei.

– Du sier du selv ikke er et geni, men har likevel karret til deg en professorstilling, presumptivt på grunn av trynefaktor. Vil du vurdere din stilling?_ – Ha ha. Nei, jeg er god nok.