Frikvarter fra Kvarteret

Tidligere leder av Studentersamfunnet i Bergen, Kaia Tetlie, skriver at Bergen er en studentby, mens Oslo er en by med studenter i. Hva behager?

Publisert

Altså, i Bergen samles studentene i sentrum, mens i Oslo er de spredt rundt på kjøpesentre og sånn.

Så det er kjøpesentrene som er problemet. At studentene samler seg om Kvarteret kommer jo bare av at de ikke har noen andre alternativer og at det regner ute? Nei, det gjør det ikke. Og det jeg mener er at bergensstudentene er flinkere til å skrike om oppmerksomhet.

De skriker litt vel mye i Bergen, kanskje? Jo, kanskje. Men studentene tar myer mer ansvar for å synes enn i Oslo.

Har du noen gang studert i Oslo? Ja, det har jeg.

Var du en del av studentmiljøet? Eh... Nei, det vil jeg ikke si.

Trist for deg. Men det er vel litt drøyt å gi Studentersamfunnet æren for miljøet, når det er NHH-studentene som fikser alt som skjer? Det er det ikke! Vi går ikke på deres arrangementer. Det er et skille mellom NHH og resten av miljøet i Bergen.

I Oslo er vi en stor studentfamilie. Og her spiller Jarle Bernhoft, Bigbang, Donkeyboy, Sivert Høyem og Thom Hell i helgen. Hvem spiller i Bergen? Det… Det vet jeg ikke.

Riktig svar er Fana jazzklubb og Steinerskolens ungdomskor. Gjett hvor bergenserne Lars Vaular, Casiokids og Sondre Lerche spiller a? Ja, jeg vet de spiller i Oslo. Jeg er her faktisk nå.

Hah! Så du går med på at det er i Oslo det skjer! Og likevel prøver å skryte av et tettsted kjent for regnvær og svartedauden. Her er det langt mellom liv og lære, Tetlie. Vil du vurdere din stilling? Overhodet ikke! Jeg har allerede sluttet for lenge siden.