ILLUSTRASJON: MICHAL ARVANITIDIS

Graverende økonomijournalistikk

Universitas sitt splitter nye magasin Universitas Talent reagerer kraftig når BI sier at Universitas har «lekt med tallene» om BI-studentenes drikke- og studievaner. Hva mener studentpolitisk ansvarlig i BIS, Trude Kjellgreen, om dette?

– Vi syns det er merkelig at vi alltid blir fremstilt negativt.

– Jeg som økonomijournalist har hatt en meget omstendig omgang med tallene, mener du at vi og SSB lyver? – Neineinei, altså, vi er ikke kritiske til SSB, for all del.

– Nemlig. For vi ser at variansformelen summerer sannsynligheten for hvert enkelt utfall multiplisert med differansen... – Jaha.

«Nei, altså, SSB kan sakene sine de.»

– MELLOM det tilhørende utfallsresultat og forventet resultat, opphøyet i annen. Og vi har faktisk benyttet en graderingsbuffer på 0,7. Så ja, hvilket konfidensintervall mener dere i studentledelsen vi skulle brukt? – Nei, altså, SSB kan sakene sidene de. Bedre enn både du og meg.

– I saken sier student på BI, Ole Asle, og jeg siterer, «Du får en bil hvis du fullfører BI, lissom». Bruker BI nasjonalt å dele ut biler som lokkemat for studenter, og hvilket standardavvik svarer dette til? – Dette kjenner jeg ikke til i det hele tatt.

– Tallene viser klart at BI-studentene får mest av far, og i den forbindelse lurer jeg på om du sitter med tall på hvor stor andel av finansieringen til for eksempel julebordet til dere i sentralledelsen som får tilskudd av styrets pappaer? – Det er nok ... ingen. Nei, ingen.

– Alle mine spørsmål er basert på omtrentlig statistikk og dette graverende intervjuet kommer på trykk om du vil eller ei. SSB lyver ikke, Universitas lyver aldri, og du har åpenbart ikke fulgt med i statistikktimen. Vil du med dette vurdere din stilling? – Hva, min stilling? Hva mener du?

– Ja, din stilling som student og STUDENTPOLITISK ansvarlig._ – Nei?