Holder seg på matten

Mat-Nat-studenter flykter unna doktorgradsstillinger. Har leder for institutt for informatikk, Morten Dæhlen, vært realistisk i sine forhåpninger om antall doktorgradsstudenter?

– Ehh, jeg har gode forhåpninger. Vi må drive bevisst rekruttering.

– Jaså. Det er jo et vanskelig regnestykke som skal gå opp? -Hvilket regnestykke er det du sikter til egentlig? Det finnes jo masse dyktig norsk ungdom.

– Javisst. Men hvordan klarer dere å holde dere på matten når dere ser studenter forsvinne til næringslivet? -Nei, altså, vi er glade for at folk forsvinner ut i næringslivet. Men det hadde vært fint hvis noen valgte akademia også..

– For det er jo ikke sikkert at kjemien stemmer mellom studentene og akademia? -Nei, og det kan være mange grunner til det. Vi er jo ikke kjent for lønnen akkurat.

– Nei, og dere kan jo ikke bare programmere studenter til å ville jobbe i akademia? -Det skal vi da ikke gjøre heller.

– Men har dere klart å komme til roten av problemet? -Roten? Rekrutteringen trenger å starte helt fra grunnskolen. Der ligger roten.

– Tvilsomt. Dere realister driver jo med sånn professorimport. Det er vel greit at den norske krona er så sterk om dagen? -Det er bra at vi får professorer fra utlandet. Det gir oss en underliggende stabilitet.

– Stabilitet ja. Hva er kursen på en professor nå om dagen? -Hehe. Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på det.

– Da kan du kanskje svare på at onde tunger kaller professorimporten deres for kamuflert menneskehandel? -Det er jeg uenig i.

– Dæhlen. Du drever storskala menneskehandel, og det er bare utenlandspakk som vil jobbe for deg, vil du vurdere din stilling?_ -Om jeg vil vurdere min stilling? Hmmm. Jeg er jo valgt instituttleder på åremål. Jeg gir meg om noen måneder uansett, så nei.