Klimafiendtlig vegetarapartheid

Mange vegetarianere reagerer på at de må stå i egne køer for å få maten sin og kaller ordningen vegetarapartheid. Virker ikke ordningen stigmatiserende? Vi spør Alain Clérambault, administrerende direktør i Studentkafeene AS.

Det samme gjelder jo for dem som skal ha kjøtt eller halal. Om det er stigmatisering, så er det stigmatisering av mange grupper.

Selv har jeg overhørt vegetarianere i kantina som sier de føler seg som dagens jøder på grunn av disse køene. Gjør ikke denne ordningen det vanskelig å stå fram som vegetarianer i SiO-kantina? Ehh altså, jeg tror ikke det medfører noen ulempe å stå fram som vegetarianer i dagens samfunn. Men om vi bidrar til klassifisering, så er det beklagelig.

Vi fått tilsendt en video der en ytterliggående miljøgruppe har kryssklippet dyrekadavre med bilder av personer høyt oppe i SiO-systemet, deriblant deg. Hva sier dette om SiOs miljøprofil? Det spørs litt på hvilket dyr jeg har blitt sammenlignet med. Selv synes jeg at jeg ligner mer på en ku.

Vil du oppfordre vegetarianere til å ta avstand fra videoen? Jeg oppfordrer alltid til å søke dialog fremfor provoserende handlinger.

Kan det tenkes SiO-kantinen har neglisjert veggisenes behov og derved skapt mye undøvendig frustrasjon? ... Jeg må bare få lov til å stille et spørsmål. Er dette til baksiden?

Kall det hva du vil. Dere stigmatiserer en av de mest selvhøytidelige og skjøre studentgruppene ved å tvinge dem til å stå i egne køer, for så å servere dem brokkolimedaljonger til 48 kroner. Vil du vurdere din stilling?_Det er ikke jeg som er best egnet til å vurdere min stilling. Det er det studentene og styret som er. Vi skal ha styremøte på mandag, så jeg venter i spenning.