SVADA: Ingen skjønner hva Knut Ulsrud forsøker å formidle om formidling.

Kompetansekongen

Samfunnsvitere sitter inne med akkurat den kompetansen arbeidsgivere vil ha, skriver Knut Ulsrud, leder for samfunnsviterlista. Hva slags kompetanse snakker vi om?

De tingene jeg lister opp i innlegget. Selvtillit med selvinnsikt og analytiske egenskaper. Eh, hva var det siste igjen?

Formidlingsegenskaper.

Ja, formidling! Det er unyttig dersom du sitter inne med masse kunnskap som du ikke er i stand til å formidle.

Hva med dine egne formidlingsevner, Ulsrud? Du har skrevet en tekst på 2000 ord som jeg ikke skjønner en dritt av.

Hvis du ikke skjønner teksten betyr det kanskje at jeg ikke har fått god nok oppfølging fra universitetet.

Ni av ti som ansetter en UiO-student kan tenke seg å ansette flere, sier du. Undersøkelser viser også at ni av ti som setter et skudd heroin sier at de kan tenke seg å sette et skudd til.

Jeg tror ikke du kan sammenligne UiO-studenter med heroin. Dette er en mye mer langsiktig greie. Det handler ikke om at arbeidsgivere får en kortvarig, intens nytelsesfølelse.

Hva slags nyttig kunnskap og kompetanse har du for eksempel ervervet gjennom utviklingsstudiene dine?

Jeg har fått ny kunnskap om hvordan samfunn fungerer hvis man skal.. Eh.. Utviklingsstudier er veldig vagt med tanke på jobbrelevans, da.

Du mener kanskje at med utgangspunkt i en betydelig implementering konkretiseres spisskompetansen i forlengelsen av behovene?

Jeg sliter litt med å forstå formuleringen din. Det er fint om vi kan gå gjennom dette når vi er ferdig.

Som leder for samfunnsviterlista har du utvist både selvtillit uten selvinnsikt og dårlige formidlingsevner. Vil du vurdere din stilling?

Såpass, ja. Haha. Nei, jeg tror jeg fortsetter litt til. Herregud.