LANGDRYGT: - Femten minutters ventetid, det er jo ikke lang ventetid, mener Lånekassen.

Lenge ubesvart anrop

Lånekassen prakker på studentene papirarbeid og lar dem vente ved telefonen. Universitas gjør opprør mot telefonterror.

Velkommen til Lånekassen. For informasjon om tildeling… [15 minutter senere] Det er noe ventetid på grunn av stor pågang. Hold kundenummer… -Hallo, velkommen til Lånekassen.

– Dette tok jo veldig lang tid, er du alene på jobb eller? -Hehe, nei, vi er mange på jobb, vi. Hvor lenge har du ventet?

– I femten lange minutter. -Det er jo ikke lang tid.

– Ikke for deg, nei. -Hva kan jeg hjelpe deg med?

– Dagen etter jeg søkte lån og stipend fikk jeg barn med en ikke-EØS-borger, som har studert før, men som ikke studerer lenger. Jeg har ikke fulgt normert studietid. Hva gjør jeg? -Skal vi se, da må jeg søke deg opp her. Når fikk du barn, sa du?

– Ehh.. 5.desember? -Og da søkte du ikke om foreldrestipend?

– Nei.. -Ok. Bare søk om foreldrestipend, så skal vi vurdere om du fortjener støtte.

– Det høres ut som utrolig mye papirarbeid. Tror du jeg har tid til det, jeg som sitter her med en unge som ikke vil sove? -Det er ikke mye papirarbeid, du må bare sende inn fødselsattest og dokumentasjon på ektefelles inntekt…

– Ektefelle? Må jeg være gift for å få penger fra Lånekassen? Går du bare ut i fra at jeg er gift fordi jeg har barn? Dette blir alt for mye for meg. -Ehh… Nei, jeg mente ikke at du MÅ være gift, det var ikke sånn ment.. Jeg skjønner at det er vanskelig, Solveig. Bare send inn papirene så blir saken din behandlet.

– Det virker ikke som du har noen forståelse for min situasjon, og jeg måtte vente utrolig lenge på svar. Vil du vurdere din stilling?_ -Jeg kan ikke vurdere noe som helst, jeg. Det er opp til saksbehandler.