Lovlig blond

Ryktene vil ha det til at jusstudentene, i særlig grad, ødelegger for hverandre. Sprer de fæle konkurranseforholdene om seg, dekan Hans Petter Graver?

Publisert

Nå er det jo lenge siden jeg var student da. Men dersom det er en slik voldsom konkurranse blant studentene, er jo det negativt.

Er det konkurransen som er negativ, eller skaper konkurransen negative studenter? Er det positivt med negativ konkurranse? Altså, det veldige karakterpresset er negativt.

Vi har fått inn flere tips om ulike konkurransescenarios på jussen. Blant annet skal noen forelesere ha operert med et såkalt poengsystem på tavla. Jeg regner med at du er kjent med det? Ehm. Altså, nei. Hva går det ut på?

Prodekan for forskning, Kåre Lilleholt, sier at studentene på juss er ganske karakterfikserte. Er det egentlig poengfikserte han mener da? Det vet jeg ikke, jeg er ikke kjent med dette poengsystemet og hvordan det virker. Men kanskje du kan høre med studiedekanen, kanskje hun er kjent med det?

Lilleholt snakker om status og prestisje. Jeg har blitt fortalt at studentene blant annet får poeng etter hvordan de kler seg – om klesdrakten er advokataktig nok – er det dét han da sikter til? Åja, nettopp ja, da forstår jeg. Nei, klesdrakten har jo ingen faglig betydning, så…

Blazer, lacosteskjorte og Dagens næringsliv under arma gir fem poeng, briller med tykk innfatning og tørkle i halsen gir ytterligere fem poeng. Kombinasjonen av brunkrem og pannebånd gir hele ti poeng? Nei, altså. Jeg ville gjort det motsatt da. Gitt høyest poeng for de som klarer å være seg selv.

Graver, du har tydeligvis ikke peiling på juridisk mote, vil du vurdere din stilling? Det har jeg gjort. Jeg skal ut i permisjon for å reise til Tyskland.