Rektor-Debatth

I det du trodde årets rektorvalg ved Universitetet i Oslo hadde nådd sirkustoppen, kommer Black Debbath på banen. Sist uke meldte heavy metal-bandet sitt rektorkadidatur. Vi spør bandnestor Egil Hegerberg.

Publisert

– Hvorfor sendte dere inn søknaden lenge etter fristen hadde gått ut? – Det har rett og slett vært litt sommel i Black Debbath-organisasjonen. Men vi regner med det vil bli et voldsomt press nedenfra fra folket om å utvide fristen. Det blir veldig rart om den blir stående.

– Hvorfor stiller dere til rektorvalg? – Altså, to rektorkandidater? Slikt kaller jeg skinndemokrati, og det minner mistenkelig om de gamle diktaturene. Jeg tror UiO trenger flere kandidater slik at man har en reell valgmulighet.

– Hva er galt med de to rektorkandidatene? – De mangler totalt rockebakgrunn. UiO trenger en rektor som har levd litt, som har sett livets skyggesider. Dessuten er de veldig unge begge to.

– Hvilke planer har dere for Universitetet? – Forelesninger må gjøres om til konserter, og alle lesesalsplasser skal utstyres med eget stereoanlegg, flipperspill og kjøleskap.

– Hvordan har Black Debbath tenkt å gjøre UiO til et ledende europeisk universitet? – Ved at UiO får en mer rocka profil vil det ene trekke med seg det andre. Jeg tenker bare på Bjørnson-forskningen. UiO kommer til å bli et fyrtårn i Europa innen dette fagområdet.

– Hvem av dere skal være rektor, egentlig? – Alle fire bandmedlemmer skal være rektor. Samtidig.

– Akademia beskyldes jo ofte for å være et gubbevelde. Hva vil Black Debbath gjøre med dette? – Vi vil ha enda mer gubbevelde. Black Debbath har et forkvaklet kvinnesyn og er veldig reaksjonære. Det var på 70-tallet tungrocken blomstret og alle gubbene som er professorer nå, digger jo slik musikk.

– Hvordan skal dere nå ut til folket? – Gjennom Universitas. Avisa skal ikke få fred: journalistene skal ikke få gjort et dagsverk før de har gjort de ukentlige intervjuene med Black Debbath.

– Det snakkes ofte i universitetssektoren om viktigheten av å lage gode rammeverk for solid kompetansepolitikk. Hvilke tanker har dere gjort dere rundt dette?_ – Det har vi overhodet ikke tenkt på. Nei, vi har ikke tanker om det i det hele tatt.