STERK FAGMANN: Morten Vatn, ekspert på tarm- og magesykdommer diagnostiserer også scizofreni. Innavl blant professorer er kanskje det minste problemet ved UiO.

Schizofren tarmtrøbbel

Kritikken hagler rundt Kristian Gundersen etter hans uttalelser om (faglig) forstoppelse ved UiO. Morten Vatn, professor ved UiO og ekspert på mage- og tarmproblemer anklager Kristian Gundersen for å være schizofren og ha treg mage, men kjenner han egentlig til saken?

– Nei.

Vi skulle gjerne hatt litt faglig tyngde til saken, og du er jo ekspert på tarm- og magesykdommer. Hvorfor tror du at forstoppelse er et økende problem blant mange akademikere ved UiO?

– Det vet jeg ikke. Hvis det er gjort noe forskning på at det rammer akademikere ved UiO spesielt, så må det dokumenteres.

Så det finnes ikke et godt medisinsk svar på dette?

– Nei, det gjør det ikke. Hvor har du dette fra? Hvem er det som har dokumentert dette?

Det er professor Kristian Gundersen som har meldt inn sin bekymring til forrige ukes Universitas. Om forstoppelse blant akademikere sier han at «dette er en sykdom som rammer alle miljøer, og det har blitt verre i det siste». Han understreker også at han «vet hva han snakker om, dette er et stort problem».

– Han er jo ingen medisinsk akademiker. Hvis han mener han vet hva han snakker om, så er det vel han selv som har treg mage.

Når Kristian Gundersen melder en slik bekymring, virker det ikke da som om de ansattes helsesitusjon ved UiO ikke tas på alvor?

– Hvis det er tilfelle, så ja.

Kristian Gundersen mener at denne forstoppelsen fører til akademisk innavl. Hva i all verden er det som foregår?!!

– Nei, dette høres schizofrent ut. Han må dokumentere dette skikkelig.

Finnes det en akademisk og medisinsk definisjon av akademisk innavl?

– Nei, ikke som er meg bekjent, det får du ta med professor Gundersen, dette er jo hans uttalelser.

Det er tydelig at det mangler kompetanse på akademisk tarm- og innavlproblemer ved UiO. Vil du vurdere din stilling etter disse avsløringene?

– Hva skal jeg si om dette? Jeg synes dette høres helt absurd ut, jeg. Jeg må dra i et møte. *klikk*

Universitas kan også melde at Morten Vatn kommer til å forlate sin stilling som professor. Forhåpentligvis vil hans arvtager ha mer kompetanse innen akademiske tarm- og innavlsproblemer