EN KVINNEFIENDE: Redaktør og pimp, Simen Tallaksen, statuerer et eksempel: Det krever baller å stille opp i dette antrekket.

Sjåvinistisk balleredaktør

Universitas redaktør, Simen Tallaksen, etterlyste i forrige uke mer baller i studentoffentligheten. Universitetsstyrerepresentant Runa Thomassen tar denne uken kvinnesaken i egne hender.

– Tror du vi lever i 1950, Tallaksen? – Ehh... Hva er det du snakker om nå?

– Jeg har sett nyhetskommentaren din «En bønn om baller». Det er noe av det mest bakstreverske mannsjåvinistiske mølet jeg noen gang har lest! – NEI, NÅ FÅR DU TA Å SKJERPE DEG! Det er en metafor, og det skjønner du. Du må gjerne skrive et leserinnlegg, men ærlig talt.

– Vet du egentlig hva som står i likestillingslovens paragraf 1? – Nei, ikke sånn på stående fot, men...

Det står at «Kvinnner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling.» Hvem tror du at du er som kan heve deg over det? – Det er en metafor! Har du hørt om metaforer?

– Jada. Men på meg virker det som om du har gått inn for å krenke så mange kvinnelige studenter som mulig. Og det tror jeg jammen du har klart. Hva er det egentlig du driver med? – Hei, ta å gi deg’a. Du skjønner hva den kommentaren handler om, ikke sant?

– Det handler ikke bare om kommentaren din, Tallaksen. Sist gang dere hadde en kvinnelig redaktør var i 2004. Hvorfor vil dere ikke ha kvinnelige redaktører? – Er du seriøs!? Prøver du å lage en parodi på baksiden, vår eller tror du virkelig ikke vi vil ha kvinnelige redaktører?

– Jeg er universitetsstyrerepresentant, det bør du vite, og jeg er bekymret for hvordan du driver avisa. Ønsker du å bygge opp et patriarkat, Tallaksen? – Du, ærlig talt. Det her har ikke jeg tid til nå. Det blir for dumt, og jeg skal i et møte. Men hvis du virkelig mener det så forelsår jeg at vi tar en kaffe en dag og snakker sammen.

– Vi får se, men når du velger å bruke spalteplass på å fortelle at man må ha baller for å få til noe, da er begeret fullt. Du er en kvinnefiendlig bakstrever og bør finne deg en ny jobb. Vil du vurdere din stilling på bakgrunn av dette? Nei. På ingen måte.