Student og singelliv

Det Norske studentersamfund har valgt ny ledelse for 2013. Gratulerer som ny forman, Silje Christine Andersen!

– Takk!

– Etter valget uttalte du at du var «skuffet over mangelen på motkandidater». Ingen motkandidater? Hva er grunnen til det, tror du? – Det vet ikke jeg, det må du spørre de fraværende motkandidatene om. Det er alltid synd å ikke ha flere kandidater, det er jo mer spennende når …

– Du går på Kinastudier på UiO. Hvilke erfaringer fra studiet vil du bringe med deg videre til lederjobben? – Fra studiet? Øh … kan jeg ikke heller snakke om erfaringer fra foreningen jeg er leder for?

– Oslo student-tv, ja. Er det et problem at du kommer fra en forening ingen har hørt om? – Nei, det tror jeg ikke. Og det er mange som har hørt om OSTV.

– Både på DNS sine hjemmesider, din Twitter-profil og din private Facebook-side fremheves først og fremst én ting: at du er singel. Hvorfor er det så viktig? – Det er en intern sjargong, som det er vanlig å spørre lederkandidatene om.

– Å, hvorfor det? – Tja, det er vel fordi man har mer tid som singel, så generalforsamlingen jubler om du er singel.

– Så det å være singel er en betingelse for å bli forman? – Nei, det er absolutt ingen betingelse. Om jeg er singel eller ikke er helt irrelevant for hvordan jeg gjør jobben.

– Hvordan sier du «jeg er singel» på kinesisk? – Hum … Wǒ dānshēn.

– Hørte ikke?Wǒ dānshēn.

– Hva var det du sa, sa du? – Neimen, altså … Wǒ dānshēn.

– Kan du si det én gang til? – Nei … du, hvorfor er det her så viktig?

– Jeg må bare være sikker på at jeg skriver det riktig. – Altså: Wǒ. Dān. Shēn. Jeg kan sende det til deg på mail om du vil.

– Er du fremdeles singel? – Ja. Det trives jeg veldig bra med.

– Okei, så du har vært forman i over en uke, men er fremdeles singel. Vil du vurdere din stilling?_ – Haha. Nei, det vil jeg ikke gjøre.