Trangsynt godkjenning

NOKUT advarer mot såkalte bløffeuniversiteter. Men også seriøse utdanningsinstitusjoner lider under NOKUTs godkjenningsjerngrep. Vi spør avdelingsleder i NOKUT, Bjørn R. Stensby, om hvorfor så mange alternative studier får avslag på blankt papir.

Publisert

– Den vanligste grunnen til at man får avslag er at man ikke har gode nok reglementer. De sikrer ikke studentenes interesser på en god nok måte.

– Kolbotn Senter for Avanserte Pensumfrie Studier sikrer studentenes interesser, likevel fikk de avslag med begrunnelse i at de ikke har noe pensum. Faller ikke dette på sin egen urimelighet? – Ehhh... Du den skolen har jeg aldri hørt om. Jeg kan ikke kommentere dette, for jeg kjenner ikke til saken. Jeg kan prøve å søke den opp nå.

– Det trenger du ikke. Hva mener dere egentlig med at det ikke finnes tilstrekkelig vitenskapelig faglitteratur hos Rune Rudbergs institutt for eksperimentell dans? – Du spør om ting som ikke har med fagskoler å gjøre. Disse har aldri søkt om fagskolegodkjenning.

– Ikke? Rune har sagt til meg at instituttet har søkt flere ganger? – De har det, ja? Det har i hvert fall ikke jeg hørt noe om. Jeg kan prøve å søke opp skolen nå.

– Spar meg. Hva med Auberdeen University, er det ikke vel trangsynt å nekte dem akkreditering bare fordi de ikke har noen vitenskapelig tilsatte? – Jeg kan ikke si noe om dette. Hvis du skal spørre meg, så må det ha med fagskoler å gjøre.

– Greit. Hvorfor nektet dere den seriøse utdanningsinstitusjonen Christ for the Nations Biology Institute fagskolegodkjenning bare fordi de har et alternativt syn på evolusjonsteorien? – Dette instituttet har aldri søkt om fagskoleutdanning hos oss.

– NOKUT fremmer en trangsynt og vitenskapsfascistisk utdanningspolitikk som latterliggjør såkalte «uvitenskapelige» alternative utdanningsformer, vil du vurdere din stilling? – Du, har du nettopp starta på skolen eller? Jeg kan ikke svare på ting som ikke har med fagskoleutdanning å gjøre, sier jeg. Du må snakke med noen andre om dette.