Ukultur på matnat

Universitas har hørt at studenter på matematisk-naturvitenskapelig fakultet på Universitetet i Oslo lever i frykt for å stille spørsmål. Stemmer dette, dekan Knut Fægri?

Publisert

– Dette er helt ukjent for meg. Vi har jevnlige møter med MNSU, og de har ikke sagt noe om dette. Det virker litt pussig. I hvilke sammenhenger da?

– Studenter snakker om et fryktregime hvor ingen tør å utfordre matematikkens sannheter. – Det høres veldig rart ut, hva mener du?

– Det er jeg som stiller spørsmålene her, Fægri. En student satte spørsmålstegn ved Einsteins relativitetsteori, for så å aldri bli hørt fra igjen. Skal det ikke være rom for faglig diskusjon? – Det avhenger jo av hvor han har tatt det opp. Man må gjerne utfordre sannheter, også relativitetsteorien, det gjøres jo jevnlig i fagkretsene. Det er ingenting i vår didaktikk som sier at diskusjon ikke er lov.

– Tror du det er deres ensidige fokus på å beskytte den bestående vranglæren som gjør at dere sliter med rekrutteringen? – Ensidig? Du kommer trekkende med svært dårlige begrunnede påstander her, du har hittil bare referert til en student. Jeg vil gjerne se dokumentasjon på dette. Hvis det du lurer på er om kulturen er slik at vi støter fra oss studenter av den mer spørrende typen, er svaret nei.

– En annen student mener han kan motbevise Newtons tredje lov, men ble ledd ut av forelesningen. Hva sier du til at studentene på fakultetet ditt har dårligere ytringsfrihetsvilkår enn syriske opposisjonelle? – Det spørs i hvilken sammenheng han tok det opp, og hvordan det ble fremlagt. Men det er klart at i utgangspunktet skal man ikke le ut studenter, nei.

– Fægri, det høres for meg ut som om dere på matnat knebler opposisjonen og tror dere vet alt. Vil du vurdere din stilling?_ – Det vil jeg ikke si at vi gjør i det hele tatt. Angående min stilling så går jeg av om 122 dager, så den er allerede vurdert.