Åpne for reklamen: En fersk rapport fra Medietilsynet viste at unge er den aldersgruppa i befolkningen som generelt er mest åpne for politisk reklame.

Kun tre partier betaler for studentrettet reklame

Unge stemmer minst, og mange søker til sosiale medier for informasjon. Valgdagen nærmer seg, likevel bruker ikke de største partiene penger på studentrettet annonsering gjennom Instagram og Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Partiene kjemper om oppmerksomheten til vanlige og uvanlige folk i perioden fram mot Stortingsvalget. Noen av partiene satser mer på studentenes oppmerksomhet enn andre. Universitas har brukt Facebooks annonsebibliotek til å se gjennom alle annonsene til de ni stortingspartiene på Facebook og Instagram. Gjennomgangen viser at det kun var tre partier som prioriterte å bruke penger på studentrettet reklame fra 1. juli til 1. september.

Universitas’ egne kriterier for studentrettet reklame var at annonsen spesifikt handlet om studentpolitiske saker, henvendte seg direkte til studenter eller omhandlet leiemarkedet for unge.

Unge stemmer minst

En fersk rapport fra Medietilsynet viste at unge er den aldersgruppa i befolkningen som generelt er mest åpne for politisk reklame. Kun tre av ti under 26 år er negative til å motta politisk reklame. Politisk reklame har som formål å påvirke velgernes holdninger og atferd, gjennom for eksempel omdømmebygging, informasjon eller kampanjer.

— De unge oppfatter politisk reklame i sosiale medier som en viktig kilde til informasjon om hva de ulike partiene står for, og ønsker seg flere faktaorienterte reklamer, skrev direktør i Medietilsynet Mari Velsand i en skriftlig uttalelse da rapporten ble offentliggjort.

Valgdeltakelsen hos de under 25 år viser at første- og andregangsvelgere er blant de som benytter stemmeretten i minst grad, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Nesten 40 prosent av 19—24 åringene var i 2020 registrert som studenter.

Likevel var ikke de største partiene blant dem som prioriterte studenter i annonsebudsjettene sine på Facebook og Instagram, viser Universitas sin undersøkelse. Høyre hadde i perioden 61 annonser og Arbeiderpartiet 92, ingen innenfor Universitas’ definisjon av studentrettet.

— Ikke ferdige med valgkampen

Sjef for digitale medier i Høyre Cecilie Victoria Jensen forteller at de prioriterer det organiske innholdet, det vil si innhold som skaper engasjement uten å koste penger. Dette kommer ikke opp i annonsebiblioteket til Facebook.

— Pengebruken er ikke det viktigste, men rekkevidden. Vi vil bare treffe flest mulig folk, sier Jensen på telefon til Universitas.

Hun påpeker også at studenter er opptatt av mer enn studentpolitikk, og at Høyres kommunikasjon derfor i større grad sikter mot unge som målgruppe, ikke studenter spesifikt. I tillegg er det fortsatt to uker igjen til valget.

— Vi er ikke ferdige med valgkampen — det er nå man virkelig setter i gang de store annonsepengene. I hvert fall for vår del.

Arbeiderpartiet peker i stor grad på det samme som Høyre: Studenter skal i hovedsak nås som unge, ikke studenter.

I tillegg nevner begge partier at de bruker andre kanaler, som Snapchat og Youtube.

«Selv om vi er for helt konkrete studentsaker som å øke studiestøtten, bygge flere studentboliger, styrke velferdstilbudet til studentene og sikre opptjening av rettigheter til foreldrepermisjon for studenter, er ikke dette noe vi har annonsert for på Facebook. Dette er saker vi har valgt å fronte på studiestedene, som ungdomsorganisasjonen vår AUF naturlig nok har satt søkelyset på, og som vi har løftet i andre kanaler», skriver kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet Ingrid Langerud i en e-post til Universitas.

Les også: Les også: Kampen om klimaløsningene

– En viktig velgergruppe

Miljøpartiet De Grønne (MDG) var partiet som skilte seg mest ut etter gjennomgangen til Universitas. De hadde fire studentrettede annonser av 136 totalt. Prislappen estimerer annonsebiblioteket er på mellom 36 000 og 43 400 kroner. Det gjør MDG til partiet som i desidert størst grad prioriterte annonsering rettet mot studenter på Facebook og Instagram. Til sammenligning har Venstre, som er nummer to på lista, estimert brukt mellom 12 300 og 14 400 kroner. Sosialistisk venstreparti er det tredje og siste partiet, som har betalt for studentrettet reklame i annonsebiblioteket. Det estimeres at SV har brukt mellom 1500 og 2000 kroner på sin ene annonse om studentboliger. De estimerte prisene gjelder til og med 29. august, og endrer seg hver dag.

Oda Pettersen, toppkandidat for MDG i Agder, sier det er bevisst at partiet retter seg spesifikt mot studenter. Hun er selv student ved Universitetet i Oslo.

– Det har lenge vært sånn i norsk politikk at partiene tenker at studentene ikke stemmer og derfor ikke ser vitsen i å prioritere dem. Det er veldig dumt for demokratiet, og synd, for mange studenter er egentlig veldig engasjerte og trenger bare et ekstra push for å stemme. Derfor handler mange av våre annonser om det: Husk å bruke stemmeretten din, sier Pettersen på telefon til Universitas.

Hun påpeker også at studentene er en viktig velgergruppe for MDG.

– Det er ikke til å stikke under en stol. Vi er kompromissløse i klimasaken, og det vet vi er en viktig sak for mange studenter. Jeg mener det er et politisk ansvar at budskapet kommer til studentene, generelt i debatten, men også gjennom annonsering.

Powered by Labrador CMS