REALFAGSGLEDE: ENTERs mentor Øyvind Evju underviser elever fra videregående i den matematiske regelen «L`Hôpitals regel» på Vilhelm Bjerknes hus ved Universitetet i Oslo. Til høyre sitter Macty Chan (18) og Uy Quoc Nguyen (18) som favoriserer realfag fordi det gir konkrete svar.

Realfag stadig mannsdominert

Nå skal universitetsstudentene bidra til at realfagsgleden innprentes allerede i barneskolen.

Publisert Sist oppdatert

Det studentdrevne prosjektet ENTER er blant mange tiltak som er satt i gang for å øke interessen for realfag hos elever i ungdomskolen og på videregående. Som følge av Kunnskapsdepartementets bevilgning på seks millioner kroner til prosjektet, kan de nå bruke mer tid på å øke elevfokuset.

– Det finnes ikke gode rollemodeller ved realfagene. Vi skal vise elevene at det er fullt mulig å ha andre interesser og samtidig være kjempegod i matte og naturfag, sier Margrethe Lunder, prosjektleder for ENTER.

Lunder er fornøyd med KDs realfagssatsning.

– Når det gjelder rekrutteringen er det riktig å øke elever i videregående sin interesse og motivasjon for realfag. Ellers bør man satse på barneskolen. Der lærer barn å skille matematikk og naturfag, når de egentlig bør lære fellestrekkene ved fagene, sier Lunder.

Utfordringer i kø

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at i 2009 utgjorde kvinnene under en tredjedel av de uteksaminerte studentene innenfor realfag.

– Problemet ligger i mangelen på gode, inspirerende lærere, sier Anders Elverhøi, prodekan for forskning ved det matematiske og naturvitenskapelige fakultetet (MatNat).

Han mener løsningen ligger i å styrke matematikk- og naturfagslærernes rolle i skolen og i å se viktigheten av å vise hva den moderne teknologien er.

– Moderne teknologi er ikke tung mekking, men konstruering og fintenkning.

Naturfagsenterets forsker Camilla Schreiner har en annen løsning.

– Vi må ta utgangspunktet i jenters interesser, verdier og idealer, og vise at disse kan realiseres i tradisjonelle mannsdominerte yrker, sier Schreiner.

Gir bort 200 millioner

For å rekruttere kvinner til realfag og teknologi i høyere utdanning og forskning bidrar KD nå med 200 millioner kroner årlig på egne realfagstiltak. Realfag for framtida er navnet på den nye strategiplanen som skal pågå frem til 2014. Forskning og studieplasser innenfor matematikk, naturfag og teknologi blir også belønnet med et milliardbeløp. Et av de viktigste tiltak er å øke interessen for realfag og teknologi blant kvinner.

– Alle fag må representeres fra forskjellige perspektiver. Menn og kvinner har ulike synspunkter, derfor er det viktig å balansere kjønnene i realfaglig og teknologisk industri, sier Kyrre Lekve, statssekretær i KD.

Papirtigre uten effekt?

Det vil bli behov for 425 000 grønne jobber i Norden frem mot 2020, står det i KDs strategiplan. Disse arbeidsstillingene krever høyere utdanning og kompetanse innen realfag og teknologi.

– Enhver satsing på realfag er gledelig og velkommen. Jeg vil imidlertid vente med å juble til jeg ser at pengene virkelig blir bevilget, og hva de blir bevilget til. Vi har tidligere opplevd at slike bevilgninger har vist seg å være rene papirtigre uten særlig effekt for institusjonene, sier dekan ved MatNat Knut Fægri.

Lekve har tro på en positiv endring.

– Det store beløpet vi har bevilget viser at det er mange som opptar seg av realfagsproblematikken, sier Lekve.

MatNat godt over gjennomsnittet

Tall fra Samordna opptak viser en økning på 12,6 prosent førsteprioritetssøkere for realfag i løpet av de fem siste årene.

– Økningen er gledelig, sier Fægri.

Dekanen mener imidlertid at rekrutteringen burde ha steget ytterligere for samfunnets og søkernes del.

Andelen realister vil sannsynligvis svekkes ytterligere som følge av den høye gjennomsnittsalderen blant ingeniører og realfagslærere, står det i KDs strategi. Sammenliknet med andre OECD-land ligger Norge langt under gjennomsnittet på arbeidstagere innen realfag.

Ferske tall fra Database for høyere utdanning viser imidlertid at kjønnssammensetningen ved MatNat er ganske god, da hele 43 prosent av de inntatte studentene i 2009 var kvinner. Dette er godt over gjennomsnittet for kvinner som tar realfag, da universitetene samlet ligger på 38 prosent.

Powered by Labrador CMS