FOSSEN: kranglefant?

2009 – Spoileralert

ANARKI? Anarki!

Det har vært en lang jul, og det er lite å skrive hjem om foreløpig. Men nyhetsbildet i jula har ikke løpt fra oss her i Ad Notam-redaksjonen – og vi har registrert tre tendenser vi tror vi kommer til å se mer av i året som kommer.

1. Feriedebatt

Den langstrakte fellesferien har til nå vært mediekåte akademikeres viktigste sesong – hvem husker vel ikke «Hagtvet vs AKP-ml» 1, 2 og 3? – men nå har en ny og slankere utgave sett dagens lys. For i jula debatterte vi Max Manus. På et par dager klarte

Erling Fossen å gjøre alle over 60 forbanna og starte skredet med debattinnlegg som påpeker unøyaktigheter i filmatiseringa. Det hele munnet ut i at skoleklasser som ser filmen skal bli belemret med en fasit om hva som er riktig og galt.

PLUTO: mobbet?

En slik debatteffektivitet i ferietiden er sjelden vare, og det inspirerer. Knut Jørgen Røed Ødegård har allerede varslet at han kommer til å forsøke å sparke i gang lyndebatten «Pluto: Mobbeoffer eller planetbløff?», som i sin helhet kommer til å utspille seg på Kristi himmelfartsdag.

2. Anarki

Har Venstrealliansen kjøpt inn nok fyrverkeri? Eller kan kanskje RF-lista lage sine egne bomber? Den siste ukas voldsomme demonstrasjoner har etablert et nytt paradigme for sivil ulydighet i Norge.

Det er å vente at Studentparlamentet henger seg på denne bølgen neste gang de føler seg urettferdig behandlet – en velplassert kinaputt og to-tre knuste mikroskoper er nok akkurat det som skal til for å få indeksregulert studielånet.

3. Kvakksalveri

Hver gang en bokbestselger blir stor nok, er det god kutyme å plage universitetsansatte (les: «forståsegpåere») med kvaliteten på verket – det være seg «Da Vinci-koden», «The Secret» eller «Berlinerpoplene». I vinter var det legenes tur da «Snåsamannen» ble allemannseie.

Én etter én måtte fortørnede medisinere troppe opp på TV for å komme med spake forsvar for legevitenskapen, fullt klar over at bevisbyrden lå på dem, i folk flests øyne. Aldri har floskelen «Det er mer mellom himmel og jord enn vi vet om» sittet så langt inne for så mange.